Markkinointisuunnitelma sosiaalisen median kanaviin: case DailyChic
Suokannas, Sonja (2016)
Suokannas, Sonja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701021027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701021027
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointisuunnitelma Lifestylemedia DailyChicin sosiaalisen median kanavien käyttöön. Yritys on perustettu syksyllä 2015, mutta sillä ei ollut säännöllistä toimintatapaa markkinoinnissaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toteutettavissa oleva, monipuolinen ja yksityiskohtainen sosiaalisen median kanaviin suunnattu markkinointisuunnitelma, jota yritys pystyy hyödyntämään jokapäiväisessä markkinoinnissaan.
Opinnäytetyön merkitys toimeksiantajalle oli suuri, sillä yritykselle ei ole aiemmin toteutettu markkinointisuunnitelmaa. Yrityksen kiinnostuneisuus sosiaalisen median kanavia kohtaan määritti markkinointisuunnitelman pääpiirteet.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin muun muassa markkinointia, sosiaalista mediaa ja markkinoinnin suunnitteluprosessia. Teoreettisessa osuudessa perehdyttiin myös käyttämieni kehittämistyön menetelmien teoriaan. Liiketoimintamallin analysointiin käytettiin Business Model Canvasia ja sosiaalisen median kanavien suunnitteluun ja kehittämiseen 8x8-ideointimenetelmää. Lähdeaineiston ja 8x8-ideointimenetelmän perusteella tultiin siihen lopputulokseen, että Lifestylemedia DailyChicin tulisi hyödyntää markkinoinnissaan Facebookia, Instagramia, Pinterestiä ja yritysblogia. Tämän lisäksi päätettiin, että DailyChic tulee ottamaan myös YouTuben käyttöönsä videosisällön luomiseksi.
Markkinointisuunnitelmassa käytettiin SOSTAC-mallia, joka etenee nykytilanteen arvioinnista tavoitteisiin, strategiaan, toimenpiteisiin ja lopuksi valvontaan. Opinnäytetyön lopussa on liitteenä vuosikello, joka sisältää suositeltuja markkinointitoimenpiteitä seuraavan vuoden ajaksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännönläheinen ja toteutettavissa oleva markkinointisuunnitelma, jota Lifestylemedia DailyChic voi hyödyntää markkinoinnissaan. Suositeltujen markkinointitoimenpiteiden avulla yritys voi tehostaa jo käytössä olevia markkinointikeinojaan eteenpäin.
Opinnäytetyön merkitys toimeksiantajalle oli suuri, sillä yritykselle ei ole aiemmin toteutettu markkinointisuunnitelmaa. Yrityksen kiinnostuneisuus sosiaalisen median kanavia kohtaan määritti markkinointisuunnitelman pääpiirteet.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin muun muassa markkinointia, sosiaalista mediaa ja markkinoinnin suunnitteluprosessia. Teoreettisessa osuudessa perehdyttiin myös käyttämieni kehittämistyön menetelmien teoriaan. Liiketoimintamallin analysointiin käytettiin Business Model Canvasia ja sosiaalisen median kanavien suunnitteluun ja kehittämiseen 8x8-ideointimenetelmää. Lähdeaineiston ja 8x8-ideointimenetelmän perusteella tultiin siihen lopputulokseen, että Lifestylemedia DailyChicin tulisi hyödyntää markkinoinnissaan Facebookia, Instagramia, Pinterestiä ja yritysblogia. Tämän lisäksi päätettiin, että DailyChic tulee ottamaan myös YouTuben käyttöönsä videosisällön luomiseksi.
Markkinointisuunnitelmassa käytettiin SOSTAC-mallia, joka etenee nykytilanteen arvioinnista tavoitteisiin, strategiaan, toimenpiteisiin ja lopuksi valvontaan. Opinnäytetyön lopussa on liitteenä vuosikello, joka sisältää suositeltuja markkinointitoimenpiteitä seuraavan vuoden ajaksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännönläheinen ja toteutettavissa oleva markkinointisuunnitelma, jota Lifestylemedia DailyChic voi hyödyntää markkinoinnissaan. Suositeltujen markkinointitoimenpiteiden avulla yritys voi tehostaa jo käytössä olevia markkinointikeinojaan eteenpäin.