Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Jääkiekko-ottelun pääsylippuhinnoittelu

Riihitupa, Henriikka (2017)

 
Avaa tiedosto
Henriikka_Riihitupa.pdf (1.424Mt)
Lataukset: 


Riihitupa, Henriikka
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701251658
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee jääkiekko-ottelun pääsylippuhinnoittelua. Toimeksiantajana toimi yritys, jonka jääkiekkojoukkue pelaa Suomen korkeinta sarjaa, Liigaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voiko monipuolisemmalla hinnastolla saada parempia tuottoja pääsylippuhinnoittelusta ja mitä toimenpiteitä tuottojen kasvattaminen vaatii.

Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Yrityksen kotiottelutapahtumissa toteutettiin asiakaskyselyt, joissa selvitettiin katsojien erityisryhmiä, mielipiteitä katsomopaikkoihin ja yleisesti asiakastyytyväisyyttä. Kyselyn vastauksia analysoitiin SPSS-ohjelmaa käyttäen, ja tuloksia hyödynnettiin uuden hinnaston kannattavuuden pohtimisessa. Kyselyn vastausten lisäksi käytössä oli yrityksen edelliskauden lipputuloraportti, jonka avulla tehtiin laskelmia. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös muiden jääkiekkojoukkueiden hinnastoja vertailua tekemällä.

Ehdotus uuden hinnaston rakenteesta tuli toimeksiantajalta. Kyselyn ja laskelmien perusteella uusi hinnasto voisi toimia. Katsomolohkot, joiden hintoja nostetaan, ovat suosituimpia. Asiakkaiden tyytyväisyys näiden katsomoiden hinta-laatusuhteeseen on korkealla. Ne katsomolohkot, joiden hintoja lasketaan, eivät taas yleisellä tasolla ole kovassa suosiossa. Näiden kyseisten katsomolohkojen täytyy nostaa myytyjen lippujen määrää noin kolmasosalla, jotta yritys pääsee edelliskauden tuloksiin. Hinnan laskulla tavoitellaankin lisää katsojia. Hinnastossa tehtävät muutokset vaativat yritykseltä aktiivisen markkinoinnin ja visuaalisesti selkeän hinnaston. Kategoriointi helpottaa jäähallin erilaisten katsomolohkojen hahmottamista.

Opinnäytetyön tavoite saavutettiin hyvin. Lupauksia varmoista tuottojen kasvusta ei voitu antaa, mutta ennusteet ovat laskelmien ja kyselytutkimusten perusteella hyvät. Yritys X on urheiluviihdettä tarjoava yritys, joten toimivan hinnaston lisäksi koko organisaation menestykseen vaaditaan paljon myös kaukalon laitojen sisäpuolelta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste