Valikoimamuutosten tehostaminen myymäläsuunnittelun avulla : Case K-citymarket Vaasa Kivihaka Vapaa-aika
Laurila, Mirika (2017)
Lataukset:
Laurila, Mirika
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701261698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701261698
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan valikoimamuutosten tehostamista myymäläsuunnittelun avulla. Työn tarkoituksena on selvittää, miten valikoimamuutoksia voidaan tehostaa myymälän osasto- ja esillepanoilla.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään vähittäiskaupan kilpailukeinoja, sisäistä markkinointia, tuotevalikoimia ja myymäläsuunnittelua.
Työn empiirisessä osassa esitellään myymäläsuunnittelun periaatteet, K-citymarket -ketjun visu-kansion sisältö, Vaasan Kivihaan K-citymarketin vapaa-ajan osaston remontti-suunnitelman, -toteutuksen, -aikataulun ja esillepanomuutokset. Tutkimus on toteutettu lokakuussa 2015 viikkojen 40-42 aikana.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan myymäläsuunnittelu edistää ja parantaa kannattamattomien tuoteryhmien kannattavuutta ja lisäävät myyntiä niissä tuoteryhmissä, joille on annettu parempi näkyvyys ja saavutettavuus myymälän pohjaratkaisussa.
Tämä opinnäytetyö on kattava selvitys K-Citymarket Vaasa Kivihaan Vapaa-ajan osaston valikoimamuutosten tehostamisesta myymäläsuunnittelun avulla. Reabiliteettia ja validiteettia voidaan pitää tutkimuksen kannalta hyvänä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään vähittäiskaupan kilpailukeinoja, sisäistä markkinointia, tuotevalikoimia ja myymäläsuunnittelua.
Työn empiirisessä osassa esitellään myymäläsuunnittelun periaatteet, K-citymarket -ketjun visu-kansion sisältö, Vaasan Kivihaan K-citymarketin vapaa-ajan osaston remontti-suunnitelman, -toteutuksen, -aikataulun ja esillepanomuutokset. Tutkimus on toteutettu lokakuussa 2015 viikkojen 40-42 aikana.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan myymäläsuunnittelu edistää ja parantaa kannattamattomien tuoteryhmien kannattavuutta ja lisäävät myyntiä niissä tuoteryhmissä, joille on annettu parempi näkyvyys ja saavutettavuus myymälän pohjaratkaisussa.
Tämä opinnäytetyö on kattava selvitys K-Citymarket Vaasa Kivihaan Vapaa-ajan osaston valikoimamuutosten tehostamisesta myymäläsuunnittelun avulla. Reabiliteettia ja validiteettia voidaan pitää tutkimuksen kannalta hyvänä.