Uuden urheiluhallin hyödyntäminen ottelutapahtumassa
Salaterä, Jalmari (2017)
Salaterä, Jalmari
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702011889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702011889
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja Kristika Turun ottelutapahtuman kehittämiseen uudessa palloiluhallissa. Työn toimeksiantajana oli Turun NMKY:n koripallojaosto.
Raportin teoreettinen tausta keskittyy urheilumarkkinointiin, optimaalisiin urheilupaikkoihin sekä urheilutapahtuman järjestämiseen.
Opinnäytetyössä suoritettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus Kristikan ottelutapahtumaan osallistuneille katsojille. Kysely jaettiin sosiaalisen median kautta ja vastauksia saatiin 26 kappaletta. Kyselytutkimuksella pyrittiin löytämään nykyisen ottelutapahtuman ongelmakohdat, jotka voitaisiin ratkaista uuden urheiluhallin tuomilla eduilla.
Kyselytutkimuksen perusteella katsojat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä joukkueen nykyiseen ottelutapahtumaan. Myös joukkueen uusi brändäys koettiin onnistuneeksi. Merkittävä osa negatiivisesta palautteesta kohdistui juuri nykyisiin hallitiloihin, jotka parantuvat kaudella 2017-2018.
Opinnäytetyön avulla seura pystyy parantamaan ottelutapahtumaansa sekä valmistautumaan paremmin uudessa hallissa järjestettäviin ottelutapahtumiin. Kehittämiskohteiksi kartoitettiin eri asiakassegmenttien huomioiminen, markkinointi sekä oheistapahtumat.
Raportin teoreettinen tausta keskittyy urheilumarkkinointiin, optimaalisiin urheilupaikkoihin sekä urheilutapahtuman järjestämiseen.
Opinnäytetyössä suoritettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus Kristikan ottelutapahtumaan osallistuneille katsojille. Kysely jaettiin sosiaalisen median kautta ja vastauksia saatiin 26 kappaletta. Kyselytutkimuksella pyrittiin löytämään nykyisen ottelutapahtuman ongelmakohdat, jotka voitaisiin ratkaista uuden urheiluhallin tuomilla eduilla.
Kyselytutkimuksen perusteella katsojat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä joukkueen nykyiseen ottelutapahtumaan. Myös joukkueen uusi brändäys koettiin onnistuneeksi. Merkittävä osa negatiivisesta palautteesta kohdistui juuri nykyisiin hallitiloihin, jotka parantuvat kaudella 2017-2018.
Opinnäytetyön avulla seura pystyy parantamaan ottelutapahtumaansa sekä valmistautumaan paremmin uudessa hallissa järjestettäviin ottelutapahtumiin. Kehittämiskohteiksi kartoitettiin eri asiakassegmenttien huomioiminen, markkinointi sekä oheistapahtumat.