Band Camp-training with children under 6 years old
Ritjärvi, Eveliina (2017)
Ritjärvi, Eveliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062066
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyä esittelee mallin opettaa musiikkia bändilähtöisenmmän mallin mukaan. Tässä lapset, alle 6 vuotiaat tarhalaiset, harjoittelevat tuttuja lastenlauluja yhdessä opettajien ja eri instrumenttien kanssa. Tämä bändi treenaaminen on ylimääräistä aktiviteettia toteutettavaksi normaalien musiikkituokioiden rinnalla valitussa päiväkodissa. Tämä opinnäytetyö pyrkii luomaan mallin opettaa musiikkia bändin kaltaisella kokoonpanolla. Opinnäytetyön tavoitteita ovat tutustuttaminen lapset erilaisiin soittimiin, sekä näyttää ja ohjeistaa kuinka soittimia soitetaan yhdessä ja erikseen. Tämä opinnäytetyö esittelee myös konseptin bändi ja opettaa lapsille taitoja ja ymmärrsytä kuinka musiikkia voidaan luoda ja soittaa yhdessä. Opinnäytetyö on saanut inspiraationsa kirjoittajan ja päiväkodin johtajan yhteisestä kiinnostuksesta musiikkiin. Kuten myös nykypäivänä pidetään tärkeänä kuinka lasten päivät tulisivat olla mielenkiintoisia ja idearikkaita, luova toiminta ei tällöin ole lapsille koskaan pahitteeksi.
Toiminnallinen opinnäytetyö antaa kirjoittajalleen maanläheisemmän lähestymistavan aiheeseen kuin tutkimuspohjainen opinnäytetyö. Tässä opinnäytetyössä esitellään yksityiskohtaisesti 14 eri session suunnitelmat, jotka toteutettiin yhdessä Teddy Bear Daycaren lasten kanssa. Lapset olivat jaettuna kahteen ryhmään, Pandat ja Koalat ja tämä jako on päiväkodin oma ryhmäjako. Näin lapset ovat alkujaankin olleet 16 hengen ryhmissä. Sessiot ovat suunniteltu niin, että jokainen 3-6 vuotias lapsi on voinut toteuttaa tehtävät oman taitotasonsa mukaisesti. Suunnitelmien jälkeen opinnäytetyö esittelee kuinka suunnitelmat toimivat käytännössä, ja tuliko suunnitelmia muuttaa millään tavalla sujuvuuden takaamiseksi.
Yleisesti ottaen lapset ovat innoissaan kaikesta uudesta. Kun aktiviteetti on esitelty niin että jokainen lapsi sen ymmärtää, ovat lapet vastaanottavaisia ja innokkaita osallistujia. Kaiken kaikkiaan johtopäätös on seuraavanlainen: yleisen ilmapiirin ja aktiviteettien onnistumisen jälkeen voi todeta projektin onnistuneen hyvin. Lapset nauttivat niin sanotusta bändi soittelusta. Osa lapsista innostuivat todella paljon soittimista, joita sessioiden aikana esiteltiin. Vaikka tilat joissa projektia suoritettiin olivat pienet eivät ne dramattisesti vaikuttaneet lopputulokseen. Instrumetit ovat erittäin tervetullut käsite joita lapset haluavat kokeilla. Bändilähtöinen musiikinopetus tulisi nähdä toimintana toteutettuna rinnakkain normaalien musiikkituokieoiden kanssa. Kantava teema toiminnassa ovat instrumentit. Tavalliset lastenlaulut voidaan muuttaa bändimäisempään muotoon vain soittamalla perus rytmiä muutamalla eri soittimella. Tämä malli joka opinnäytetyähän on luotu voidaan myös muuttaa liiketalouden ideaksi jota voitaisiin jalostaa ptikälle sosiaalialalla.
Toiminnallinen opinnäytetyö antaa kirjoittajalleen maanläheisemmän lähestymistavan aiheeseen kuin tutkimuspohjainen opinnäytetyö. Tässä opinnäytetyössä esitellään yksityiskohtaisesti 14 eri session suunnitelmat, jotka toteutettiin yhdessä Teddy Bear Daycaren lasten kanssa. Lapset olivat jaettuna kahteen ryhmään, Pandat ja Koalat ja tämä jako on päiväkodin oma ryhmäjako. Näin lapset ovat alkujaankin olleet 16 hengen ryhmissä. Sessiot ovat suunniteltu niin, että jokainen 3-6 vuotias lapsi on voinut toteuttaa tehtävät oman taitotasonsa mukaisesti. Suunnitelmien jälkeen opinnäytetyö esittelee kuinka suunnitelmat toimivat käytännössä, ja tuliko suunnitelmia muuttaa millään tavalla sujuvuuden takaamiseksi.
Yleisesti ottaen lapset ovat innoissaan kaikesta uudesta. Kun aktiviteetti on esitelty niin että jokainen lapsi sen ymmärtää, ovat lapet vastaanottavaisia ja innokkaita osallistujia. Kaiken kaikkiaan johtopäätös on seuraavanlainen: yleisen ilmapiirin ja aktiviteettien onnistumisen jälkeen voi todeta projektin onnistuneen hyvin. Lapset nauttivat niin sanotusta bändi soittelusta. Osa lapsista innostuivat todella paljon soittimista, joita sessioiden aikana esiteltiin. Vaikka tilat joissa projektia suoritettiin olivat pienet eivät ne dramattisesti vaikuttaneet lopputulokseen. Instrumetit ovat erittäin tervetullut käsite joita lapset haluavat kokeilla. Bändilähtöinen musiikinopetus tulisi nähdä toimintana toteutettuna rinnakkain normaalien musiikkituokieoiden kanssa. Kantava teema toiminnassa ovat instrumentit. Tavalliset lastenlaulut voidaan muuttaa bändimäisempään muotoon vain soittamalla perus rytmiä muutamalla eri soittimella. Tämä malli joka opinnäytetyähän on luotu voidaan myös muuttaa liiketalouden ideaksi jota voitaisiin jalostaa ptikälle sosiaalialalla.