Pedagoginen perehdytys varhaiskasvatuksessa- kollega sitouttajana
Tynninen, Kirsi (2017)
Tynninen, Kirsi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702162470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702162470
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena ja tarkoituksena oli kehittää Vihdin kunnassa sijaitsevaan Pajuniityn päiväkotiin pedagoginen perehdytysmalli, jossa kollega toimii uuden työntekijän työhön sitouttajana. Opinnäytetyö oli laadullinen toimintatutkimus. Toimintatutkimus toteutettiin yhdessä Pajuniityn päiväkodin henkilökunnan kanssa. Henkilökunta osallistui tutkimukseen yhteisissä keskustelufoorumeissa sekä vastaamalla avoimeen kysmyshaastatteluun. Teoreettinen viitekehys muodostui perehdyttämisestä, pedagogisesta perehdyttämisestä ja varhaiskasvatuspedagogiikasta.Lähteenä käytettiin myös muiden tutkijoiden opinnäytetöitä ja ProGraduja.
Tässä tutkimukssa pedagoginen perehdyttäminen koettiin tärkeänä laadukkaan varhaiskasvatuksen turvaajana. Pedagoginen perehdyttäminen ja perehdyttäminen kulkevat yhdessä, jossa kollega toimii uuden työntekijän sitouttajana. Perehdyttäminen ja pedagoginen perehdyttäminen Pajuniityn päiväkodissa on kolmiosainen malli. Ensimmäisessä osassa on päiväkodin johtajan perehdytys uudelle työntekijälle, toisessa osassa on uuden työntekijän tiimin perehdytysosio ja kolmannessa osassa ryhmän lastentarhanopettaja perehdyttää uuden työntekijän päiväkodin toimintakulttuuriin ja pedagogisiin painotuksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että perehdyttäminen tarvitsee aikaa, perehdyttämismateriaalin ja yhteistä keskustelua. Pedagoginen perehdyttäminen on tärkeää laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamisessa sekä työntekijän, lapsen ja lapsen perheen hyvinvoinnissa.
Tässä tutkimukssa pedagoginen perehdyttäminen koettiin tärkeänä laadukkaan varhaiskasvatuksen turvaajana. Pedagoginen perehdyttäminen ja perehdyttäminen kulkevat yhdessä, jossa kollega toimii uuden työntekijän sitouttajana. Perehdyttäminen ja pedagoginen perehdyttäminen Pajuniityn päiväkodissa on kolmiosainen malli. Ensimmäisessä osassa on päiväkodin johtajan perehdytys uudelle työntekijälle, toisessa osassa on uuden työntekijän tiimin perehdytysosio ja kolmannessa osassa ryhmän lastentarhanopettaja perehdyttää uuden työntekijän päiväkodin toimintakulttuuriin ja pedagogisiin painotuksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että perehdyttäminen tarvitsee aikaa, perehdyttämismateriaalin ja yhteistä keskustelua. Pedagoginen perehdyttäminen on tärkeää laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamisessa sekä työntekijän, lapsen ja lapsen perheen hyvinvoinnissa.