Leadership challenge : an approach to professional group management in network marketing
Wigren, Joanna (2017)
Wigren, Joanna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702242672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702242672
Tiivistelmä
Verkostomarkkinointi on kaikille avoin ja pieniriskinen tapa aloittaa yritystoiminta. Tänä päivänä yli 100 miljoonaa ihmistä ympäri maailman on mukana verkostomarkkinoinnissa ja ala kasvaa 7% vuotuisella vauhdilla. Verkostomarkkinointiorganisaatio muodostuu ihmisistä, jotka liittyvät itsenäisinä jälleenmyyjinä verkostoon, ja jotka myymällä ja suosittelemalla myyvät organisaation tuotteita saaden siitä palkkioksi alennuksia tai muun, yleensä rahassa mitattavan, korvauksen. Jälleenmyyjät eivät ole työsuhteessa verkostoon vaan toimivat yksityisyrittäjinä.
Olennainen osa liiketoimintaa verkostoyritykselle on verkoston kasvattaminen, joka tehdään jälleenmyyjien kautta. Jälleenmyyjät rekrytoivat uusia jäseniä verkostoistaan ja heistä tulee uudelle jäsenelle ryhmänjohtaja. Paula Heiska- Tenhusen viime vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan monien verkoston jäsenten yrittäjyyttä ja johtamista koskevat taidot ja tietotaso ovat heikot. Tämä opinnäytetyö keskittyykin selvittämään minkälainen johtajuusmalli olisi paras Verkostoyritykselle. Työ tulee olemaan avuksi johtajille suunnatun opaskirjan kirjoittamisessa.
Kirjallisuuskatsauksessa työ käy lyhyesti läpi johtajuustutkimuksen historiaa ja esittelee muutaman johtajuusmallin tarkemmin, jotka voisivat olla sopivia verkostomarkkinointi toimintaan. Katsauksessa perehdytään myös johtajan rooliin. Tutustumalla siihen miten henkilökohtaisen brändin luomisella voidaan vahvistaa johtajan roolia. Kolmantena aihealueensa tutustutaan verkostoitumiseen joka on olennainen osa verkostossa toimimisessa.
Tämä opinnäytetyön tutkimus perehtyy yhden verkostomarkkinointiyrityksen Suomen verkostoon ja sen jäsenistöön. Päätutkimuskohteena on johtajuus ja johtajan rooli. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa keskitystään olemassa olevien ryhmänjohtajien näkemyksiin johtajan roolista ja tehtävistä, näin muodostetaan perusteet, joihin toisen osan jäsenistön näkemyksiä ja tarpeita kartoittavan tutkimuksen osan tuloksia verrataan.
Tutkimuksen ensimmäinen osan tulokset näyttivät kiistattomasti, että sosiaalisten arvojen, kuten inspiraation luominen, avuliaisuus ja ammattimainen toiminta ovat johtajalta vaadittuja ominaisuuksia. Johtajat katsoivat tehtävikseen jäsenten opastuksen alkuun ja tuen antamisen yhteistyön jatkuessa. Tutkimuksen toinen osa teki selväksi, kuinka tärkeä rooli ryhmänjohtajalla on kaikille jäsenille. Jopa kokeneemmat jälleenmyyjät kaipasivat ryhmänjohtajan tukea. Samoin samojen sosiaalisten arvojen toistuminen jäsenille suunnatussa tutkimuksessa vahvistavan ensimmäisen osan tuloksia.
Verkostomarkkinointi on avoin kaikille ja ryhmän johtajan on voitava opastaa ja auttaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevia jäseniä, joten valittavan johtajuusmallin pitää olla joustava. Sosiaalisten arvojen kuten inspiroimisen ja yhteistyösuhteen kehittämiseen ja ylläpitoon liittyvät arvot olivat jäsenistölle tärkeitä, joten johtajuusmallia valittaessa voitaisiin käyttää transformatiivisen tai tilannejohtamisen malleja soveltaen. Kuitenkin tämän johtopäätöksen varmistamiseksi olisi hyvä tehdä laajempi tutkimus, liittäen ainakin koko kyseessä olevan yrityksen verkosto ulkomaita myöden. Tutkimustulosten yleistämistä ajatellessa olisi kannattavaa tutkia useampia samantyylisiä yrityksiä, jotta voitaisiin luoda juuri verkostomarkkinointi alalle sopiva johtajuusmalli. Sillä tällä tutkimustiedolla voidaan vain ehdottaa suuntaa tälle tutkimuskohteena olleelle yritykselle.
Olennainen osa liiketoimintaa verkostoyritykselle on verkoston kasvattaminen, joka tehdään jälleenmyyjien kautta. Jälleenmyyjät rekrytoivat uusia jäseniä verkostoistaan ja heistä tulee uudelle jäsenelle ryhmänjohtaja. Paula Heiska- Tenhusen viime vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan monien verkoston jäsenten yrittäjyyttä ja johtamista koskevat taidot ja tietotaso ovat heikot. Tämä opinnäytetyö keskittyykin selvittämään minkälainen johtajuusmalli olisi paras Verkostoyritykselle. Työ tulee olemaan avuksi johtajille suunnatun opaskirjan kirjoittamisessa.
Kirjallisuuskatsauksessa työ käy lyhyesti läpi johtajuustutkimuksen historiaa ja esittelee muutaman johtajuusmallin tarkemmin, jotka voisivat olla sopivia verkostomarkkinointi toimintaan. Katsauksessa perehdytään myös johtajan rooliin. Tutustumalla siihen miten henkilökohtaisen brändin luomisella voidaan vahvistaa johtajan roolia. Kolmantena aihealueensa tutustutaan verkostoitumiseen joka on olennainen osa verkostossa toimimisessa.
Tämä opinnäytetyön tutkimus perehtyy yhden verkostomarkkinointiyrityksen Suomen verkostoon ja sen jäsenistöön. Päätutkimuskohteena on johtajuus ja johtajan rooli. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa keskitystään olemassa olevien ryhmänjohtajien näkemyksiin johtajan roolista ja tehtävistä, näin muodostetaan perusteet, joihin toisen osan jäsenistön näkemyksiä ja tarpeita kartoittavan tutkimuksen osan tuloksia verrataan.
Tutkimuksen ensimmäinen osan tulokset näyttivät kiistattomasti, että sosiaalisten arvojen, kuten inspiraation luominen, avuliaisuus ja ammattimainen toiminta ovat johtajalta vaadittuja ominaisuuksia. Johtajat katsoivat tehtävikseen jäsenten opastuksen alkuun ja tuen antamisen yhteistyön jatkuessa. Tutkimuksen toinen osa teki selväksi, kuinka tärkeä rooli ryhmänjohtajalla on kaikille jäsenille. Jopa kokeneemmat jälleenmyyjät kaipasivat ryhmänjohtajan tukea. Samoin samojen sosiaalisten arvojen toistuminen jäsenille suunnatussa tutkimuksessa vahvistavan ensimmäisen osan tuloksia.
Verkostomarkkinointi on avoin kaikille ja ryhmän johtajan on voitava opastaa ja auttaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevia jäseniä, joten valittavan johtajuusmallin pitää olla joustava. Sosiaalisten arvojen kuten inspiroimisen ja yhteistyösuhteen kehittämiseen ja ylläpitoon liittyvät arvot olivat jäsenistölle tärkeitä, joten johtajuusmallia valittaessa voitaisiin käyttää transformatiivisen tai tilannejohtamisen malleja soveltaen. Kuitenkin tämän johtopäätöksen varmistamiseksi olisi hyvä tehdä laajempi tutkimus, liittäen ainakin koko kyseessä olevan yrityksen verkosto ulkomaita myöden. Tutkimustulosten yleistämistä ajatellessa olisi kannattavaa tutkia useampia samantyylisiä yrityksiä, jotta voitaisiin luoda juuri verkostomarkkinointi alalle sopiva johtajuusmalli. Sillä tällä tutkimustiedolla voidaan vain ehdottaa suuntaa tälle tutkimuskohteena olleelle yritykselle.