Suoramyynti liiketoimintamahdollisuutena
Turkki, Paula (2016)
Turkki, Paula
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702222600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702222600
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia suoramyyntiä liiketoimintamahdollisuutena. Suoramyynnillä tarkoitetaan tuotteiden ja palvelujen henkilökohtaista myyntiä suoraan kuluttajalle yleensä kodeissa tai työpaikoilla. Suoramyynti on perinteinen ja hyväksi koettu kauppatapa. Opinnäytetyössä selvitettiin suoramyynnin aloittamista harkitsevalle henkilölle asioita, joita hänen tulee ottaa huomioon ennen toimintansa aloittamista. Työssä käytettiin esimerkkeinä Suomessa suoramyyntikonseptilla toimivia yrityksiä. Opinnäytetyön aihe valikoitui tekijän omasta kiinnostuksesta aiheeseen. Aihe on myös ajankohtainen, sillä suoramyyntiala on iso ja kasvava sektori Euroopassa. Yli kuusi miljoonaa ihmistä työskentelee suoramyynnin parissa EU:ssa.
Perustiedot esimerkkiyrityksistä saatiin niiden verkkosivuilta ja lisätietoa hankittiin yritysten myyntiedustajilta. Näin saatiin tietoa myyntiedustajien näkökulmista suoramyynnistä ja esimerkkiyrityksistä. Työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelumenetelmänä käytettiin virtuaalista haastattelua sähköpostitse. Haastateltavat tavoitettiin sosiaalisen median kautta sekä Hämeenlinnassa 13. – 14.8.2016 järjestetyiltä Elomessuilta. Haastattelut toteutettiin syksyn 2016 aikana.
Työn lähdemateriaalina käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja verkkosivuja sekä lainsäädäntöä. Työssä selvitetään aluksi suoramyyntiin liittyviä käsitteitä ja kotikutsumyyntikonseptia. Omaa liiketoimintaa aloitettaessa on huomioitava eri asioita, kuten alkuinvestoinnit, toiminimen perustaminen, verotus ja kirjanpitovelvollisuus. Näitä asioita työssä on esitelty yleisellä tasolla. Suoramyyntiin liittyviä sääntöjä tuodaan esiin, sillä jokaisen suoramyyjän tulee olla niistä tietoinen ja toimia niiden mukaisesti.
Suoramyyntiyrityksestä ja sen tuotteista ei synny helposti julkista brändiä, sillä markkinointi on ulkoistettu itsenäisille suoramyyjille perinteisten markkinointikanavien sijaan. Teorian sekä haastatteluiden avulla työssä kartoitettiin, mitä yrityksen brändi ja brändäys merkitsee suoramyyjän työssä. Haastatelluilta selvitettiin lisäksi, mitä hyviä ja huonoja puolia suoramyyntityössä on. Haastateltavat kokevat saavansa suoramyynnistä erilaisia hyötyjä. Myyntipalkkioiden lisäksi he saavat jakaa hyväksi kokemaansa tuotetta, saavat omaa aikaa ja luovat uusia ihmissuhteita.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa esitellään 20 esimerkkiyritystä. Työssä selvitettiin, kuinka niissä voi aloittaa myyntiedustajana. Jokaisen yritysesittelyn kohdalla selvitettiin myyjän työn osalta mahdolliset aloituskustannukset, tuleeko pitää omaa varastoa, pitääkö olla y-tunnus ja kuinka palkkio työstä muodostuu.
Perustiedot esimerkkiyrityksistä saatiin niiden verkkosivuilta ja lisätietoa hankittiin yritysten myyntiedustajilta. Näin saatiin tietoa myyntiedustajien näkökulmista suoramyynnistä ja esimerkkiyrityksistä. Työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelumenetelmänä käytettiin virtuaalista haastattelua sähköpostitse. Haastateltavat tavoitettiin sosiaalisen median kautta sekä Hämeenlinnassa 13. – 14.8.2016 järjestetyiltä Elomessuilta. Haastattelut toteutettiin syksyn 2016 aikana.
Työn lähdemateriaalina käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja verkkosivuja sekä lainsäädäntöä. Työssä selvitetään aluksi suoramyyntiin liittyviä käsitteitä ja kotikutsumyyntikonseptia. Omaa liiketoimintaa aloitettaessa on huomioitava eri asioita, kuten alkuinvestoinnit, toiminimen perustaminen, verotus ja kirjanpitovelvollisuus. Näitä asioita työssä on esitelty yleisellä tasolla. Suoramyyntiin liittyviä sääntöjä tuodaan esiin, sillä jokaisen suoramyyjän tulee olla niistä tietoinen ja toimia niiden mukaisesti.
Suoramyyntiyrityksestä ja sen tuotteista ei synny helposti julkista brändiä, sillä markkinointi on ulkoistettu itsenäisille suoramyyjille perinteisten markkinointikanavien sijaan. Teorian sekä haastatteluiden avulla työssä kartoitettiin, mitä yrityksen brändi ja brändäys merkitsee suoramyyjän työssä. Haastatelluilta selvitettiin lisäksi, mitä hyviä ja huonoja puolia suoramyyntityössä on. Haastateltavat kokevat saavansa suoramyynnistä erilaisia hyötyjä. Myyntipalkkioiden lisäksi he saavat jakaa hyväksi kokemaansa tuotetta, saavat omaa aikaa ja luovat uusia ihmissuhteita.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa esitellään 20 esimerkkiyritystä. Työssä selvitettiin, kuinka niissä voi aloittaa myyntiedustajana. Jokaisen yritysesittelyn kohdalla selvitettiin myyjän työn osalta mahdolliset aloituskustannukset, tuleeko pitää omaa varastoa, pitääkö olla y-tunnus ja kuinka palkkio työstä muodostuu.