ISBAR – raportointimenetelmän käyttöönotto Hyvinkään sairaalan kirurgian vuodeosastolla
Pasanen, Laura; Mäntylä, Mia (2017)
Pasanen, Laura
Mäntylä, Mia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702282785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702282785
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli opastaa ISBAR – raportointimenetelmän käyttöönotto osaksi puhelinraportin vastaanottoa Hyvinkään sairaalan kirurgisella vuodeosastolla. Tavoitteena oli, että ISBAR – raportointimenetelmä ja siihen pohjautuva potilasraporttilomake vähentäisivät tiedonkulussa tapahtuvia puutteita. Opinnäytetyön kohderyhmänä oli Hyvinkään sairaalan kirurgian vuodeosaston hoitohenkilökunta.
Opinnäytetyön aineisto koostui tutkitusta tiedosta. Lähteinä käytettiin kirjallisia, sekä Internetin kautta löydettyjä sähköisiä lähteitä. Lähteet sisälsivät tietoa muun muassa ISBAR – ra-portointimenetelmästä, potilasturvallisuudesta, raportoinnista ja tiedon kulusta. Opinnäytetyössä käytettiin lisäksi kirurgian vuodeosastolta saatuja tiedonkulun puutteellisuuteen liittyviä HaiPro – ilmoituksia. Tietoa etsittiin kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään potilasturvallisuutta osana hoitotyötä ja raportointia, sekä ISBAR – raportointimenetelmää. Työssä esitellään myös lyhyesti Hyvinkään sairaalan kirurgian vuodeosasto, selvitetään heidän aiempi puhelinraportin vastaanottokäytäntö sekä haittatapahtumien ilmoitusprosessi. Lisäksi työssä käydään läpi opinnäytetyön tavoitteet ja tarkoitus, ja selvitetään mitä tarkoitetaan toiminnallisella opinnäytetyöllä. Pohdinnassa selvitetään lisäksi työn eettisyyttä ja luotettavuutta.
Opinnäytetyön tuotoksena teimme Hyvinkään sairaalan kirurgiselle vuodeosastolle potilasra-porttilomakkeen, joka pohjautuu ISBAR – raportointimenetelmään. Lomakkeen tavoitteena on selkeyttää päivystyksestä saatua puhelinraporttia, tehdä siitä yhdenmukaisempaa sekä parantaa potilassiirtojen turvallisuutta päivystysyksikön ja vuodeosaston välillä. Henkilökunta perehdytettiin lomakkeeseen ja sen käyttöön osastotunnin avulla. Osastotunnin tavoitteena oli, että tunnille osallistuvat tietävät, mikä on ISBAR -raportointimenetelmä ja miten sitä käytetään. Lisäksi tavoitteena oli, että osallistujat tietävät, mikä on potilasraporttilomake ja miten lomaketta käytetään.
Osastotunnin jälkeen keräsimme osallistuneilta kirjallisesti palautetta kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeen kysymykset pohjautuivat osastotuntimme tavoitteisiin. Saatu palaute oli positiivista, osastotunnin sisältö ja potilasraporttilomake koettiin selkeänä. Kyselyyn vastanneet toivat ilmi, että potilasraporttilomake on helposti muokattavissa, ja että se tulee tarpeeseen ja on jatkossa hyödyksi raportin vastaanottotilanteissa. Lisäksi vastaajat toivat ilmi, että kokevat ISBAR -menetelmän helpottavan ja selkeyttävän raportin vastaanottoa.
Opinnäytetyön aineisto koostui tutkitusta tiedosta. Lähteinä käytettiin kirjallisia, sekä Internetin kautta löydettyjä sähköisiä lähteitä. Lähteet sisälsivät tietoa muun muassa ISBAR – ra-portointimenetelmästä, potilasturvallisuudesta, raportoinnista ja tiedon kulusta. Opinnäytetyössä käytettiin lisäksi kirurgian vuodeosastolta saatuja tiedonkulun puutteellisuuteen liittyviä HaiPro – ilmoituksia. Tietoa etsittiin kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään potilasturvallisuutta osana hoitotyötä ja raportointia, sekä ISBAR – raportointimenetelmää. Työssä esitellään myös lyhyesti Hyvinkään sairaalan kirurgian vuodeosasto, selvitetään heidän aiempi puhelinraportin vastaanottokäytäntö sekä haittatapahtumien ilmoitusprosessi. Lisäksi työssä käydään läpi opinnäytetyön tavoitteet ja tarkoitus, ja selvitetään mitä tarkoitetaan toiminnallisella opinnäytetyöllä. Pohdinnassa selvitetään lisäksi työn eettisyyttä ja luotettavuutta.
Opinnäytetyön tuotoksena teimme Hyvinkään sairaalan kirurgiselle vuodeosastolle potilasra-porttilomakkeen, joka pohjautuu ISBAR – raportointimenetelmään. Lomakkeen tavoitteena on selkeyttää päivystyksestä saatua puhelinraporttia, tehdä siitä yhdenmukaisempaa sekä parantaa potilassiirtojen turvallisuutta päivystysyksikön ja vuodeosaston välillä. Henkilökunta perehdytettiin lomakkeeseen ja sen käyttöön osastotunnin avulla. Osastotunnin tavoitteena oli, että tunnille osallistuvat tietävät, mikä on ISBAR -raportointimenetelmä ja miten sitä käytetään. Lisäksi tavoitteena oli, että osallistujat tietävät, mikä on potilasraporttilomake ja miten lomaketta käytetään.
Osastotunnin jälkeen keräsimme osallistuneilta kirjallisesti palautetta kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeen kysymykset pohjautuivat osastotuntimme tavoitteisiin. Saatu palaute oli positiivista, osastotunnin sisältö ja potilasraporttilomake koettiin selkeänä. Kyselyyn vastanneet toivat ilmi, että potilasraporttilomake on helposti muokattavissa, ja että se tulee tarpeeseen ja on jatkossa hyödyksi raportin vastaanottotilanteissa. Lisäksi vastaajat toivat ilmi, että kokevat ISBAR -menetelmän helpottavan ja selkeyttävän raportin vastaanottoa.