Hei, sä osaat jo vaikka mitä! : Osaaminen näkyväksi Kaarinan Nuoret Pajamestarit ry:n kädentaitopajassa
Grönlund, Noora (2017)
Grönlund, Noora
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703062968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703062968
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, voiko Kaarinan Nuoret Pajamestarit ry:n kädentaitopajassa tehdä opinnollistamista oppimispakettien muodossa ja soveltuvatko ne osaamisen tunnustamiseen ammatillisessa oppilaitoksessa tai CV:hen. Tavoitteena oli saada osaaminen näkyväksi Kaarinan Nuoret Pajamestarit ry:n kädentaitopajassa. Tavoitteena oli koota kolmesta viiteen erilaista oppimispakettia, joita valmentautujat voisivat suorittaa ja näin osoittaa osaamistaan kädentaitopajassa. Oppimispakettien suorittaja saisi todistuksen, jolla hän voisi omaa osaamistaan osoittaa työelämässä tai koulussa. Lisäksi kädentaitopaja saisi itselleen tarvittavat materiaalit ja osaamisen opinnollistamiseen ja oppimispakettien käyttöön.
Kaarinan Nuoret Pajamestarit on työpaja, jossa valmennetaan nuoria ja aikuisia työelämään, opintoihin ja arjen hallintaan. Menetelmänä työpajalla on työ ja tekemällä oppiminen. Kaarinan Nuoret Pajamestarit pyrkivät koko ajan kehittämään toimintojaan ja palvelemaan näin paremmin asiakkaitaan. Osaamisen tunnistaminen on hyvä tapa tehdä valmentautujien osaamista näkyväksi ja näin valmentautujat saavat hyödynnettyä työpaja-aikansa.
Me kaikki opimme ja saamme tietoja, taitoja ja valmiuksia mm. koulutuksissa, työelämässä ja harrastuksissa. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen periaatteiden mukaisesti kaikilla on oikeus saada osaamisensa tunnustettua riippumatta siitä missä, milloin ja miten se on hankittu. Työpajoilla on myös paljon erilaista osaamista ja halu edistää valmentautujien asemaa. Tässä opinnollistaminen on yksi vastaus siihen, miten kaikki se osaaminen, jota työpajoilla on, saadaan näkyväksi ja samalla edesautetaan valmentautujaa eteenpäin. Työpajat ovat tehneet opinnollistamista jo vuosia, mutta vasta viime vuosina on se noussut kärkihankkeeksi työpajoilla.
Kehittämistyössä tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, ideariiheä ja haastattelua. Havainnointi toteutettiin kädentaitopajassa talvella 2016. Myös ideariihi toteutettiin kädentaitopajassa pajan valmentautujille. Haastattelut suoritettiin alkuvuodesta 2017 yhdelle Valtakunnallisen työpajayhdistyksen edustajalle ja yhdelle ammatillisen koulutuksen järjestäjän edustajalle.
Kehittämistyön tulokset osoittavat, että oppimispaketit koetaan tarpeellisiksi valmentautujien keskuudessa. Oppimispakettien pitäisi olla toisistaan erilaisia, jotta ne palvelisivat parhaiten tarkoitustaan. Työpajan osaaminen määrittelee minkälaisia oppimispaketit voivat olla. Tärkeää on myös yhteistyö ammatillisten oppilaitosten kanssa, ja se mitä todistus pitää sisällään, jotta se kelpaa osaamisen tunnustamiseen ja soveltuu myös CV:hen. Kehittämistyön pohjalta syntyneiden viiden erilaisen oppimispaketin, on tarkoitus kehittää kädentaitopajaa ja tehdä valmentautujien osaaminen näkyväksi niin itselle, työelämälle kuten myös kouluille. Kehittämistyö esittelee työpajakentälle yhden tavan tehdä opinnollistamista.
Kaarinan Nuoret Pajamestarit on työpaja, jossa valmennetaan nuoria ja aikuisia työelämään, opintoihin ja arjen hallintaan. Menetelmänä työpajalla on työ ja tekemällä oppiminen. Kaarinan Nuoret Pajamestarit pyrkivät koko ajan kehittämään toimintojaan ja palvelemaan näin paremmin asiakkaitaan. Osaamisen tunnistaminen on hyvä tapa tehdä valmentautujien osaamista näkyväksi ja näin valmentautujat saavat hyödynnettyä työpaja-aikansa.
Me kaikki opimme ja saamme tietoja, taitoja ja valmiuksia mm. koulutuksissa, työelämässä ja harrastuksissa. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen periaatteiden mukaisesti kaikilla on oikeus saada osaamisensa tunnustettua riippumatta siitä missä, milloin ja miten se on hankittu. Työpajoilla on myös paljon erilaista osaamista ja halu edistää valmentautujien asemaa. Tässä opinnollistaminen on yksi vastaus siihen, miten kaikki se osaaminen, jota työpajoilla on, saadaan näkyväksi ja samalla edesautetaan valmentautujaa eteenpäin. Työpajat ovat tehneet opinnollistamista jo vuosia, mutta vasta viime vuosina on se noussut kärkihankkeeksi työpajoilla.
Kehittämistyössä tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, ideariiheä ja haastattelua. Havainnointi toteutettiin kädentaitopajassa talvella 2016. Myös ideariihi toteutettiin kädentaitopajassa pajan valmentautujille. Haastattelut suoritettiin alkuvuodesta 2017 yhdelle Valtakunnallisen työpajayhdistyksen edustajalle ja yhdelle ammatillisen koulutuksen järjestäjän edustajalle.
Kehittämistyön tulokset osoittavat, että oppimispaketit koetaan tarpeellisiksi valmentautujien keskuudessa. Oppimispakettien pitäisi olla toisistaan erilaisia, jotta ne palvelisivat parhaiten tarkoitustaan. Työpajan osaaminen määrittelee minkälaisia oppimispaketit voivat olla. Tärkeää on myös yhteistyö ammatillisten oppilaitosten kanssa, ja se mitä todistus pitää sisällään, jotta se kelpaa osaamisen tunnustamiseen ja soveltuu myös CV:hen. Kehittämistyön pohjalta syntyneiden viiden erilaisen oppimispaketin, on tarkoitus kehittää kädentaitopajaa ja tehdä valmentautujien osaaminen näkyväksi niin itselle, työelämälle kuten myös kouluille. Kehittämistyö esittelee työpajakentälle yhden tavan tehdä opinnollistamista.