KiePeli - lautapeli 3-5-vuotiaan lapsen kielen kehityksen havainnointiin
Niemelä, Satu (2017)
Niemelä, Satu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703223599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703223599
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa produktio 3-5 -vuotiaiden lasten kielen kehityksen havainnointiin. KiePeli - lautapeli on tehty varhaiskasvattajille työkaluksi pienryhmätoimintaan, sekä käytettäväksi henkilökohtaisissa tuokioissa lapsen kanssa. Lautapeliä ei ole tehty tilaustyönä, vaan se syntyi omasta tarpeesta ja ajatuksesta.
Lautapelissä lapsi ohjaa pientä massasta tehtyä hiirtä, joka seikkailee puusta tehdyllä pelilaudalla keräillen matkalle jääneitä juuston palasia. Produktio kauttaaltaan on tehty käsityönä puusta, savesta ja kuvakortit käsittävästä taiteesta. KiePelin visuaalisessa toteutuksessa minua auttoivat graafikot Tea Eronen ja Rami Eronen.
Tehtävät koostuvat neljään kielen kehityksen tasoon pohjautuen, niitä ovat fonologinen-, morfologinen-, syntaktinen-. ja semanttis-pragmaattinen tietoisuus. Näitä neljää kielen kehityksen tasoa havainnoidaan varhaiskasvattajan toimesta pelin tehtävien avulla. Havainnointia helpottamaan on tehty havainnointilomake.
Peli ei anna valmiuksia kielen kehityksen viiveiden diagnosoinnille, siihen tarvitaan aina laajempaa kliinistä tutkimusta. Peli toimii sen sijaan havainnointivälineenä ja tukee lapsen kielellistä kehitystä.
Opinnäytetyön teoriaosuus kasattiin kirjallisuudesta, oppaista ja internetistä reilun vuoden aikana. Produktion valmistaminen aloitettiin keväällä 2016 ja saatettiin loppuun loppuvuodesta 2016. Haasteina olivat aikataulutus oman työn ja opiskelun suhteen. Opinnäytetyön teoriaosuuden teko oli jo itsessään työläs prosessi, siihen vielä produktio lisänä. Mutta opin valtavasti ja olen tyytyväinen tuotokseeni.
Mielestäni opinnäytetyö ja produktio kokonaisuutena on onnistunut. KiePelin kehittäminen ja työstäminen myös muiden varhaiskasvattajien käyttöön on suunnitteilla, kiinnostus on ollut suurta.
Lautapelissä lapsi ohjaa pientä massasta tehtyä hiirtä, joka seikkailee puusta tehdyllä pelilaudalla keräillen matkalle jääneitä juuston palasia. Produktio kauttaaltaan on tehty käsityönä puusta, savesta ja kuvakortit käsittävästä taiteesta. KiePelin visuaalisessa toteutuksessa minua auttoivat graafikot Tea Eronen ja Rami Eronen.
Tehtävät koostuvat neljään kielen kehityksen tasoon pohjautuen, niitä ovat fonologinen-, morfologinen-, syntaktinen-. ja semanttis-pragmaattinen tietoisuus. Näitä neljää kielen kehityksen tasoa havainnoidaan varhaiskasvattajan toimesta pelin tehtävien avulla. Havainnointia helpottamaan on tehty havainnointilomake.
Peli ei anna valmiuksia kielen kehityksen viiveiden diagnosoinnille, siihen tarvitaan aina laajempaa kliinistä tutkimusta. Peli toimii sen sijaan havainnointivälineenä ja tukee lapsen kielellistä kehitystä.
Opinnäytetyön teoriaosuus kasattiin kirjallisuudesta, oppaista ja internetistä reilun vuoden aikana. Produktion valmistaminen aloitettiin keväällä 2016 ja saatettiin loppuun loppuvuodesta 2016. Haasteina olivat aikataulutus oman työn ja opiskelun suhteen. Opinnäytetyön teoriaosuuden teko oli jo itsessään työläs prosessi, siihen vielä produktio lisänä. Mutta opin valtavasti ja olen tyytyväinen tuotokseeni.
Mielestäni opinnäytetyö ja produktio kokonaisuutena on onnistunut. KiePelin kehittäminen ja työstäminen myös muiden varhaiskasvattajien käyttöön on suunnitteilla, kiinnostus on ollut suurta.