Lapsen kaltoinkohtelun havaitseminen : - Opaslehtinen hoitohenkilökunnalle
Sihvo, Anna; Kurki, Maarit; Tuppurainen, Vilma (2017)
Sihvo, Anna
Kurki, Maarit
Tuppurainen, Vilma
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303896
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303896
Tiivistelmä
Lapsen kaltoinkohtelu sisältää lapseen kohdistuvan negatiivisen tekemisen ja tekemättä jättämisen kaikki muodot. Se on vanhempien tai huoltajan alle 18-vuotiaaseen lapseen kohdistamaa fyysistä tai henkistä pahoinpitelyä, laiminlyöntiä tai seksuaalista hyväksikäyttöä. Lapsen kaltoinkohtelun ennaltaehkäisy ja havaitseminen on erittäin tärkeää.
Tutkimustiedon mukaan lapsen kaltoinkohtelua ei tunnisteta tai ennaltaehkäistä riittävän tehokkaasti. Työntekijöiden tulee olla tietoisia lapsen kaltoinkohtelun riskitekijöistä, merkeistä sekä oireista, jotta kaltoinkohtelu voidaan tunnistaa. Kaltoinkohtelun tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen vaikuttavat monet tekijät.
Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä hoitohenkilökunnan tietoisuutta lapsen kaltoinkohtelusta ja sen eri muodoista. Tehtävänä on tehdä hoitohenkilökunnalle suunnattu opaslehtinen, jossa käydään tiivistetysti läpi lapsen kaltoinkohtelun eri muotoja. Tavoitteenamme on tehdä opaslehtisestä tiivis ja kattava, josta hoitohenkilökunta kokee olevan hyötyä.
Jatkossa voisi tutkia, kuinka hoitohenkilökunta on kokenut opaslehtisen käytännön työssä. Opaslehtistä voisi myös levittää laajempaan käyttöön, esimerkiksi neuvoloihin. Lapsen kaltoinkohtelun epäilytilanteessa toimimista jäsentämään ja helpottamaan voitaisiin suunnitella selkeä hoitoonohjauskaavio.
Tutkimustiedon mukaan lapsen kaltoinkohtelua ei tunnisteta tai ennaltaehkäistä riittävän tehokkaasti. Työntekijöiden tulee olla tietoisia lapsen kaltoinkohtelun riskitekijöistä, merkeistä sekä oireista, jotta kaltoinkohtelu voidaan tunnistaa. Kaltoinkohtelun tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen vaikuttavat monet tekijät.
Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä hoitohenkilökunnan tietoisuutta lapsen kaltoinkohtelusta ja sen eri muodoista. Tehtävänä on tehdä hoitohenkilökunnalle suunnattu opaslehtinen, jossa käydään tiivistetysti läpi lapsen kaltoinkohtelun eri muotoja. Tavoitteenamme on tehdä opaslehtisestä tiivis ja kattava, josta hoitohenkilökunta kokee olevan hyötyä.
Jatkossa voisi tutkia, kuinka hoitohenkilökunta on kokenut opaslehtisen käytännön työssä. Opaslehtistä voisi myös levittää laajempaan käyttöön, esimerkiksi neuvoloihin. Lapsen kaltoinkohtelun epäilytilanteessa toimimista jäsentämään ja helpottamaan voitaisiin suunnitella selkeä hoitoonohjauskaavio.