Vihreästä markkinoinnista viherpesuun
Sairanen, Jenna (2017)
Sairanen, Jenna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703293845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703293845
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ympäristömarkkinoinnin ja viherpesun ilmenemistapoja sekä niiden eroja ja yhtäläisyyksiä. Tarkoituksena oli selventää vihreään markkinointiin ja viherpesuun liittyviä käsitteitä ja havainnollistaa niille tyypillisiä piirteitä käytännön esimerkkien kautta. Työssä pohdittiin, missä vaiheessa siirrytään ympäristömarkkinoinnista viherpesuun, ja tavoitteena oli, että lukija saisi selkeän kuvan siitä, mitä eroa näillä käsitteillä on.
Teoreettisessa viitekehyksessä tutkittiin muun muassa ympäristömarkkinoinnin taustoja ja vihreiden arvojen markkinoinnillisia kilpailukeinoja. Viitekehyksessä pyrittiin luomaan tietopohja, jonka avulla ympäristömarkkinointia ja viherpesua on helpompi ymmärtää, tunnistaa ja analysoida. Empiirisessä osassa tarkasteltiin 25:n yrityksen markkinointiviestintää, joista tarkemman analyysin kohteeksi valittiin kahdeksan esimerkkitapausta.
Tutkimuksessa havainnollistettiin, että vihreät arvot voivat näkyä markkinoinnissa monin eri tavoin ja että ympäristömarkkinoinnin toteutustavat ja kanavat kehittyvät jatkuvasti. Lisäksi saatiin selville, että myös vastuullisiksi luonnehdittujen yritysten markkinoinnista voidaan tunnistaa viherpesulle tyypillisiä piirteitä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tutkittiin muun muassa ympäristömarkkinoinnin taustoja ja vihreiden arvojen markkinoinnillisia kilpailukeinoja. Viitekehyksessä pyrittiin luomaan tietopohja, jonka avulla ympäristömarkkinointia ja viherpesua on helpompi ymmärtää, tunnistaa ja analysoida. Empiirisessä osassa tarkasteltiin 25:n yrityksen markkinointiviestintää, joista tarkemman analyysin kohteeksi valittiin kahdeksan esimerkkitapausta.
Tutkimuksessa havainnollistettiin, että vihreät arvot voivat näkyä markkinoinnissa monin eri tavoin ja että ympäristömarkkinoinnin toteutustavat ja kanavat kehittyvät jatkuvasti. Lisäksi saatiin selville, että myös vastuullisiksi luonnehdittujen yritysten markkinoinnista voidaan tunnistaa viherpesulle tyypillisiä piirteitä.