Palvelumuotoilu asiakasosallisuuden edistäjänä ikääntyneiden mielenterveyskuntoutuksessa
Palpatzis, Katri; Katajapuu-Riikonen, Piia (2017)
Palpatzis, Katri
Katajapuu-Riikonen, Piia
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703313988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703313988
Tiivistelmä
Kuntoutustyössä niin kuin muussakin sosiaali- ja terveydenhuollon työssä asiakkaat tulee ottaa mukaan itseään koskevaan päätöksentekoon ja toiminnan sekä palvelujen suunnitteluun.
Tässä opinnäytetyössä kehitimme asiakasosallisuuteen perustuvan palvelumuotoilun mallin toimeksiantajamme käyttöön. Käytännössä kehitimme palvelumuotoilun menetelmin mielenterveyskuntoutusta tarjoavan kuntoutumiskodin asukkaiden ja työntekijöiden kanssa yksikön Green Care toimintaa. Prosessi eteni asiakasymmärryksen luomisesta yhteisen kehittämisen kautta toteutukseen ja arviointiin. Prosessissa rakensimme asukasosallisuuteen perustuvan kehittämisen polun ja ohjeet toimeksiantajamme kaikkien yksiköiden käyttöön.
Opinnäytetyössä tuotimme myös tietoa asiakasosallisuuden merkityksestä kehittämistyössä mukana olleille asukkaille ja työntekijöille. Tämä tieto on tärkeää, koska toiminnan sisältöjen kehittämistä ja suunnittelemista itsessään voidaan käyttää lisäämään osallisuuden kokemuksia ja näin lisätä sekä osallistujien positiivisia kokemuksia, että organisaation toiminnan laatua ja haluttavuutta.
Tässä opinnäytetyössä kehitimme asiakasosallisuuteen perustuvan palvelumuotoilun mallin toimeksiantajamme käyttöön. Käytännössä kehitimme palvelumuotoilun menetelmin mielenterveyskuntoutusta tarjoavan kuntoutumiskodin asukkaiden ja työntekijöiden kanssa yksikön Green Care toimintaa. Prosessi eteni asiakasymmärryksen luomisesta yhteisen kehittämisen kautta toteutukseen ja arviointiin. Prosessissa rakensimme asukasosallisuuteen perustuvan kehittämisen polun ja ohjeet toimeksiantajamme kaikkien yksiköiden käyttöön.
Opinnäytetyössä tuotimme myös tietoa asiakasosallisuuden merkityksestä kehittämistyössä mukana olleille asukkaille ja työntekijöille. Tämä tieto on tärkeää, koska toiminnan sisältöjen kehittämistä ja suunnittelemista itsessään voidaan käyttää lisäämään osallisuuden kokemuksia ja näin lisätä sekä osallistujien positiivisia kokemuksia, että organisaation toiminnan laatua ja haluttavuutta.