Raidegeometrian laadun parantaminen laserohjatulla tuennalla
Seppälä, Henri (2017)
Seppälä, Henri
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114579
Tiivistelmä
Suomen valtion rataverkko edellyttää jatkuvaa kunnossapitoa, jotta junilla voidaan liikennöidä turvallisesti ja energiatehokkaasti. Raiteen tukeminen on yksi keskeisimmistä radoilla tehtävistä kunnossapitotöistä. Se on työtä, josta kunnossapitäjää joko sanktioidaan tai siitä annetaan bonusta riippuen työn laadusta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia laserohjattua tuentaa, joka käsittää nosto- ja sivuttaissiirtolaserin käytön. Laserohjattu tuenta on yksi tarkkuusmenetelmän muodoista. Destia Rail Oy:n tukemistöissä on aikaisemmin käytetty vain sivuttaissiirtolaseria, mutta työn laadun dokumentointi on ollut vähäistä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sekä sivuttaissiirto- ja nostolaserin käyttöä.
Radan oikealla geometrialla voidaan vaikuttaa ratatekniikan keskeisiin asioihin, kuten matkustusmukavuuden parantamiseen. Radan oikean geometrian kannalta tärkeimpänä voidaan pitää tarkastusvaunuajoja, joita rataverkolla tehdään tietyin aikavälein. Tarkastusajojen mittaustuloksista kohdennetaan tukemistarpeet oikeille alueille.
Tutkimus toteutettiin kesällä 2016. Tuloksien analysoinnin perusteella todettiin laserohjatun tuennan olevan tarkin menetelmä (Murtomäki) – Talvivaara rataosalla. Laserohjatulla tuennalla oli selvästi havaittavissa laadukkaampi työn tulos kuin perinteisellä tarkkuusmenetelmällä, joka perustuu nosto- ja siirtoarvoihin 20 metrin välein.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia laserohjattua tuentaa, joka käsittää nosto- ja sivuttaissiirtolaserin käytön. Laserohjattu tuenta on yksi tarkkuusmenetelmän muodoista. Destia Rail Oy:n tukemistöissä on aikaisemmin käytetty vain sivuttaissiirtolaseria, mutta työn laadun dokumentointi on ollut vähäistä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sekä sivuttaissiirto- ja nostolaserin käyttöä.
Radan oikealla geometrialla voidaan vaikuttaa ratatekniikan keskeisiin asioihin, kuten matkustusmukavuuden parantamiseen. Radan oikean geometrian kannalta tärkeimpänä voidaan pitää tarkastusvaunuajoja, joita rataverkolla tehdään tietyin aikavälein. Tarkastusajojen mittaustuloksista kohdennetaan tukemistarpeet oikeille alueille.
Tutkimus toteutettiin kesällä 2016. Tuloksien analysoinnin perusteella todettiin laserohjatun tuennan olevan tarkin menetelmä (Murtomäki) – Talvivaara rataosalla. Laserohjatulla tuennalla oli selvästi havaittavissa laadukkaampi työn tulos kuin perinteisellä tarkkuusmenetelmällä, joka perustuu nosto- ja siirtoarvoihin 20 metrin välein.