Mediakasvattajana vai media kasvattajana : - Vanhempien tukeminen mediakasvatuksessa kasvatuskumppanuuden keinoin
Aho, Anniina (2017)
Aho, Anniina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114589
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni aiheena on mediakasvatuskumppanuus eli kotien ja päiväkodin tekemä yhteistyö lasten mediakasvatukseen liittyvissä asioissa. Työn tavoitteena oli tukea mediakasvatuskumppanuuden keinoin vanhempien toteuttamaa mediakasvatusta. Tarkoituksena oli myös lisätä vanhempien kiinnostusta lapsensa kohtaamiin mediamaailmoihin sekä innostaa käyttämään medioita yhdessä lapsen kanssa. Lisäksi tavoitteena oli tukea entisestään päiväkodin ja kotien välistä mediakasvatuskumppanuutta.
Järjestin mediakasvatusillan päiväkodilla Laukaassa. Tapahtuman suunnittelussa osallistin vanhempia, lapsia ja varhaiskasvattajia haastatteluiden ja kyselyiden avulla. Mediakasvatusillan aikana vanhemmat lapsineen pääsivät tutustumaan medioihin ja mediakasvatukseen toiminnallisten rastien kautta. Illassa käytettyjen materiaalien pohjalta kokosin myös tiiviin materiaalipaketin vastaavan tapahtuman suunnitteluun.
Toiminnallisen tapahtuman kautta tuettiin vanhempien toteuttamaa mediakasvatusta. Mediakasvatusillasta saatujen palautelomakkeiden perusteella tapahtuma muun muassa lisäsi kiinnostusta ja antoi ideoita mediakasvatukseen. Tapahtuma antoi vanhemmille uusia näkökulmia, minkä arveltiin vaikuttavan myös mediakasvatukseen liittyvien asioiden puheeksiottoon jatkossa. Kokonaisuudessaan mediakasvatusiltaa pidettiin hyvänä ja vastaavanlaisia tapahtumia toivottiin jatkossakin. Mediakasvatusilta toimii yhtenä mallina siitä, miten mediakasvatuskumppanuutta voidaan toteuttaa.
Järjestin mediakasvatusillan päiväkodilla Laukaassa. Tapahtuman suunnittelussa osallistin vanhempia, lapsia ja varhaiskasvattajia haastatteluiden ja kyselyiden avulla. Mediakasvatusillan aikana vanhemmat lapsineen pääsivät tutustumaan medioihin ja mediakasvatukseen toiminnallisten rastien kautta. Illassa käytettyjen materiaalien pohjalta kokosin myös tiiviin materiaalipaketin vastaavan tapahtuman suunnitteluun.
Toiminnallisen tapahtuman kautta tuettiin vanhempien toteuttamaa mediakasvatusta. Mediakasvatusillasta saatujen palautelomakkeiden perusteella tapahtuma muun muassa lisäsi kiinnostusta ja antoi ideoita mediakasvatukseen. Tapahtuma antoi vanhemmille uusia näkökulmia, minkä arveltiin vaikuttavan myös mediakasvatukseen liittyvien asioiden puheeksiottoon jatkossa. Kokonaisuudessaan mediakasvatusiltaa pidettiin hyvänä ja vastaavanlaisia tapahtumia toivottiin jatkossakin. Mediakasvatusilta toimii yhtenä mallina siitä, miten mediakasvatuskumppanuutta voidaan toteuttaa.