Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Perehdyttämisen kehittäminen Koulutuskeskus Sedun Valma-koulutuksessa : "Kaikkea ei voi omaksua kerralla."
Tynjälä, Outi (2017)
Tynjälä, Outi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184858
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen kentällä on tapahtunut monia muutoksia viime vuosien aikana ja tapahtuu edelleen. Elokuussa 2015 nivelvaiheen koulutuksia uudistettiin, kun vanhat nivelvaiheen koulutukset päättyivät ja tilalla aloitettiin yksi, yhtenäinen Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus eli Valma-koulutus. Kokonaan uuden koulutuksen aloittaminen toi mukanaan monia haasteita Valma-koulutuksen henkilökunnalle ja yksi näistä oli perehdytyksen kehittäminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Koulutuskeskus Sedun Valma-koulutuksen työntekijöiden perehdyttämisprosessia. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia millainen yhteys perehdytyksen kehittämisellä on kehittämisprosessissa mukana olevien työntekijöiden työhyvinvoinnin kokemukseen.
Kehittämistyö oli toimintatutkimus, jossa oli myös piirteitä tutkimuksellisesta kehittämistoiminnasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin toiminnallisia menetelmiä sekä sähköistä Webropol-kyselyä. Pyramidiharjoituksen (n=10) avulla nostettiin esiin tärkeimmät perehdyttämiseen kuuluvat teemat, jotka toimivat kyselyn (n=11) pohjana. Kyselystä esiin nousseiden teemojen avulla toteutettiin kaksi fokusryhmäkeskustelua (n=6-7), joissa suunniteltiin perehdyttämisprosessia ja kehitettiin perehdyttämiseen liittyvät materiaalit. Materiaalien suunnittelu vietiin loppuun työntekijöiden kanssa sähköpostikommentein. Kehittämistyön lopuksi oli arviointi- ja palautetapaaminen (n=6), jossa menetelmänä käytettiin soveltaen valtaistavaa arviointia.
Kehittämistyön tuloksista nousi esille, että perehdyttämisprosessi koettiin suunnittelemattomaksi ja perehdyttämisen tueksi kaivattiin selkeitä materiaaleja sekä nimettyä perehdyttäjää. Tulosten pohjalta luotiin perehdytyksen tarkistuslista sekä tervetulokirje uudelle työntekijälle. Nämä materiaalit on otettu käyttöön Valma-koulutuksessa. Hankkeen kautta tuli esille, että työntekijät saivat osallistua oman työn kehittämiseen hyvin jo ennen hanketta. Hyvä yhteistyö, mielipiteen ilmaisemisen helppous sekä kehittämistyön hyödyt tulevaisuudessa olivat kehittämishankkeen merkittävimpiä tuloksia työhyvinvoinnin näkökulmasta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Koulutuskeskus Sedun Valma-koulutuksen työntekijöiden perehdyttämisprosessia. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia millainen yhteys perehdytyksen kehittämisellä on kehittämisprosessissa mukana olevien työntekijöiden työhyvinvoinnin kokemukseen.
Kehittämistyö oli toimintatutkimus, jossa oli myös piirteitä tutkimuksellisesta kehittämistoiminnasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin toiminnallisia menetelmiä sekä sähköistä Webropol-kyselyä. Pyramidiharjoituksen (n=10) avulla nostettiin esiin tärkeimmät perehdyttämiseen kuuluvat teemat, jotka toimivat kyselyn (n=11) pohjana. Kyselystä esiin nousseiden teemojen avulla toteutettiin kaksi fokusryhmäkeskustelua (n=6-7), joissa suunniteltiin perehdyttämisprosessia ja kehitettiin perehdyttämiseen liittyvät materiaalit. Materiaalien suunnittelu vietiin loppuun työntekijöiden kanssa sähköpostikommentein. Kehittämistyön lopuksi oli arviointi- ja palautetapaaminen (n=6), jossa menetelmänä käytettiin soveltaen valtaistavaa arviointia.
Kehittämistyön tuloksista nousi esille, että perehdyttämisprosessi koettiin suunnittelemattomaksi ja perehdyttämisen tueksi kaivattiin selkeitä materiaaleja sekä nimettyä perehdyttäjää. Tulosten pohjalta luotiin perehdytyksen tarkistuslista sekä tervetulokirje uudelle työntekijälle. Nämä materiaalit on otettu käyttöön Valma-koulutuksessa. Hankkeen kautta tuli esille, että työntekijät saivat osallistua oman työn kehittämiseen hyvin jo ennen hanketta. Hyvä yhteistyö, mielipiteen ilmaisemisen helppous sekä kehittämistyön hyödyt tulevaisuudessa olivat kehittämishankkeen merkittävimpiä tuloksia työhyvinvoinnin näkökulmasta.