Digimarkkinointisuunnitelma : Case: siimatsolmussa.com
Ruskeala, Jussi (2017)
Ruskeala, Jussi
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245238
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Siimat Solmussa ry:lle tehty digimarkkinointisuunnitelma, jonka tarkoitus on kasvattaa siimatsolmussa.com-sivuston kävijämääriä ja luoda fanikulttuuria aktiivisen, niin sanotun inbound-markkinoinnin avulla. Vahvemman brändin ja tunnetumman verkkosivuston ansiosta kalastusseuran on entistä helpompi solmia uusia yhteistyösopimuksia sekä vaikuttaa suomalaisen kalastuskulttuurin kehitykseen keskustelua herättämällä.
Opinnäytetyössä selvitettiin millä toimenpiteillä näihin tavoitteisiin päästään ja miten ne käytännössä toteutetaan. Opinnäytetyön tekijä on siimatsolmussa.com-sivuston ylläpitäjä ja perustaja, joten tutkimuksen teemat valikoituivat pääasiassa hänen kokemuspohjansa perusteella. Näitä teemoja ovat segmentointi, hakukoneoptimointi, kanavien valinta sekä inbound-markkinointi, jota on vahvistettu fanikulttuurin luomiseen liittyvillä elementeillä.
Opinnäytetyö rakentuu siten, että johdannon jälkeen tutustutaan teemoihin teoreettisesti. Teoriaosan on tarkoitus tarjota perustietoa opinnäytetyön aihepiireistä sekä niiden ominaisuuksista. Empiriaosassa käydään kalastusseura Siimat Solmussa ry:n sekä siimatsolmussa.com-sivuston lähtötilannetta läpi esittelyn, lukijoiden teemahaastattelun sekä näiden pohjalta rakennetun swot-analyysin avulla. Lähtötilanne-analyysin tarkoitus on havainnollistaa, mitä tähän mennessä on tehty ja mikä tilanne on ennen digimarkkinointisuunnitelman toteuttamista.
Konkreettinen digimarkkinointisuunnitelma esitetään opinnäytetyön loppuvaiheessa ja se on koottu teoriaosan sekä empirian tutkimustulosten avulla. Digimarkkinointisuunnitelmaa reflektoidaan opinnäytetyössä käsiteltyihin teemoihin ja sitä testattiin käytännössä noin viikon verran, jonka perusteella voitiin vakuuttua menetelmien toimivuudesta. Digimarkkinointisuunnitelman mukaisten toimenpiteiden avulla sivusto saavutti testin aikana muun muassa viisivuotiaan historiansa uuden kävijäennätyksen.
Opinnäytetyössä selvitettiin millä toimenpiteillä näihin tavoitteisiin päästään ja miten ne käytännössä toteutetaan. Opinnäytetyön tekijä on siimatsolmussa.com-sivuston ylläpitäjä ja perustaja, joten tutkimuksen teemat valikoituivat pääasiassa hänen kokemuspohjansa perusteella. Näitä teemoja ovat segmentointi, hakukoneoptimointi, kanavien valinta sekä inbound-markkinointi, jota on vahvistettu fanikulttuurin luomiseen liittyvillä elementeillä.
Opinnäytetyö rakentuu siten, että johdannon jälkeen tutustutaan teemoihin teoreettisesti. Teoriaosan on tarkoitus tarjota perustietoa opinnäytetyön aihepiireistä sekä niiden ominaisuuksista. Empiriaosassa käydään kalastusseura Siimat Solmussa ry:n sekä siimatsolmussa.com-sivuston lähtötilannetta läpi esittelyn, lukijoiden teemahaastattelun sekä näiden pohjalta rakennetun swot-analyysin avulla. Lähtötilanne-analyysin tarkoitus on havainnollistaa, mitä tähän mennessä on tehty ja mikä tilanne on ennen digimarkkinointisuunnitelman toteuttamista.
Konkreettinen digimarkkinointisuunnitelma esitetään opinnäytetyön loppuvaiheessa ja se on koottu teoriaosan sekä empirian tutkimustulosten avulla. Digimarkkinointisuunnitelmaa reflektoidaan opinnäytetyössä käsiteltyihin teemoihin ja sitä testattiin käytännössä noin viikon verran, jonka perusteella voitiin vakuuttua menetelmien toimivuudesta. Digimarkkinointisuunnitelman mukaisten toimenpiteiden avulla sivusto saavutti testin aikana muun muassa viisivuotiaan historiansa uuden kävijäennätyksen.