Parasta palvelua : Vanhusten kotihoidon yhtenäinen toimintamalli Kysteri-liikelaitoksen toiminta-alueelle
Huuskonen, Maija-Leena (2010)
Huuskonen, Maija-Leena
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136394
Tiivistelmä
Tiivistelmä:
Tässä opinnäytetyössä kehittämisen kohteena olivat vanhusten kotihoidon palvelut. Tavoitteena oli muodostaa Kysteri- liikelaitoksen alueen kuntiin yhtenäiset palvelujen piiriin pääsemisen kriteerit sekä yhtenäiset palvelusisällöt ja asiakaslaskutusperusteet. Samalla tarkoituksena oli parantaa palveluiden tehokkuuden ja kustannusten vertailukelpoisuutta. Kehittämistyötä ohjaaviksi lähtökohdiksi muodostuivat palvelujen asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yhdenvertaisuus.
Kehittämistyö toteutettiin siten, että ensin tehtiin kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyttiin uusimpiin valtakunnallisiin kehittämislinjauksiin ja aihetta käsittelevään kirjallisuuteen. Toisessa vaiheessa kotihoidon nykytilaa kartoitettiin kunnista pyydettyjen asiakirjojen ja täydentävän haastattelun avulla.
Kolmannessa vaiheessa valtakunnallisten kehittämislinjausten ja kotihoidon nykytilan vertailun perusteella muodostettiin kotihoidon alueelle uudet toimintamalliehdotukset. Kotihoidon palvelujen nykytilanteen perusteella uuden toimintamallin keskeisimmiksi kehitettäviksi alueiksi kohosivat kehittämistehtäviksi nostetut osa-alueet: yhtenäisten asiakaslähtöisten palvelusisältöjen muodostaminen, yhtenäisten kriteereiden ja arviointimenetelmien muodostaminen palveluiden piiriin pääsemiselle, yhtenäisten asiakaslaskutusperusteiden muodostaminen ja yhtenäisten vastuualueiden ja palvelukokonaisuuksien muodostaminen
Keskeisenä kehittämistyön tuloksena ovat Exell- taulukot, jotka ovat tarkoitetut työkaluiksi kuntien väliseen yhteistyöhön palvelujen ja palvelujärjestelmän yhtenäistämisessä. Kehittämistyön tuloksena ovat myös yhtenäistetty vanhusten toimintakyvyn arviointimenetelmä, yhtenäistetyt asiakaslaskutusperusteet ja toimintamalliehdotus palvelujen sisällöistä sekä ehdotus vastuualueiden yhtenäistämisestä.
Palvelujen kustannusten ja tehokkuuden vertaileminen jäävät jatkotutkimusten aiheiksi, koska palvelujen vertailtavuus muodostuu vasta yhtenäisen palvelumallin käyttöönottamisen myötä.
Tässä opinnäytetyössä kehittämisen kohteena olivat vanhusten kotihoidon palvelut. Tavoitteena oli muodostaa Kysteri- liikelaitoksen alueen kuntiin yhtenäiset palvelujen piiriin pääsemisen kriteerit sekä yhtenäiset palvelusisällöt ja asiakaslaskutusperusteet. Samalla tarkoituksena oli parantaa palveluiden tehokkuuden ja kustannusten vertailukelpoisuutta. Kehittämistyötä ohjaaviksi lähtökohdiksi muodostuivat palvelujen asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yhdenvertaisuus.
Kehittämistyö toteutettiin siten, että ensin tehtiin kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyttiin uusimpiin valtakunnallisiin kehittämislinjauksiin ja aihetta käsittelevään kirjallisuuteen. Toisessa vaiheessa kotihoidon nykytilaa kartoitettiin kunnista pyydettyjen asiakirjojen ja täydentävän haastattelun avulla.
Kolmannessa vaiheessa valtakunnallisten kehittämislinjausten ja kotihoidon nykytilan vertailun perusteella muodostettiin kotihoidon alueelle uudet toimintamalliehdotukset. Kotihoidon palvelujen nykytilanteen perusteella uuden toimintamallin keskeisimmiksi kehitettäviksi alueiksi kohosivat kehittämistehtäviksi nostetut osa-alueet: yhtenäisten asiakaslähtöisten palvelusisältöjen muodostaminen, yhtenäisten kriteereiden ja arviointimenetelmien muodostaminen palveluiden piiriin pääsemiselle, yhtenäisten asiakaslaskutusperusteiden muodostaminen ja yhtenäisten vastuualueiden ja palvelukokonaisuuksien muodostaminen
Keskeisenä kehittämistyön tuloksena ovat Exell- taulukot, jotka ovat tarkoitetut työkaluiksi kuntien väliseen yhteistyöhön palvelujen ja palvelujärjestelmän yhtenäistämisessä. Kehittämistyön tuloksena ovat myös yhtenäistetty vanhusten toimintakyvyn arviointimenetelmä, yhtenäistetyt asiakaslaskutusperusteet ja toimintamalliehdotus palvelujen sisällöistä sekä ehdotus vastuualueiden yhtenäistämisestä.
Palvelujen kustannusten ja tehokkuuden vertaileminen jäävät jatkotutkimusten aiheiksi, koska palvelujen vertailtavuus muodostuu vasta yhtenäisen palvelumallin käyttöönottamisen myötä.