Motivaation merkitys taidon oppimisessa koulun liikuntatunneilla : Tapaustutkimus yhdeksäsluokkalaisten kokemuksista liikuntatuntien motivaatioilmastosta
Tiirikainen, Meiju (2017)
Tiirikainen, Meiju
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265442
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla motivaation merkitystä taidon oppimisessa ja sitä kuinka koulun liikuntakasvatus vaikuttaa yhdeksäsluokkalaisten liikuntamotivaatioon. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Sotkamon kunnassa sijaitseva Tenetin yläkoulu. Toimeksiantajalla oli tarvetta oppilaiden liikuntamotivaatiota käsittelevälle opinnäytetyölle. Opinnäytetyöllä haluttiin antaa toimeksiantajalle tapauskohtaista tietoa oppilaiden liikuntamotivaatioon vaikuttavista asioista ja heidän käsityksistään motivoivasta liikuntakasvatuksesta. Valmiin opinnäytetyön myötä toimeksiantajalla on mahdollisuus kehittää koulun liikuntakasvatusta oppilaita paremmin motivoivaksi.
Toteutin opinnäytetyön syksyn 2015 ja kevään 2017 välisenä aikana. Opinnäytetyöstä valmistui tämä kirjallinen raportti. Opinnäytetyöni metodinen lähestymistapa on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineiston keruu tapahtui kahdella puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, jotka toteutettiin keväällä 2016. Opinnäytetyöhön osallistui yhteensä yhdeksän yhdeksäsluokkalaista oppilasta. Haastateltavien joukossa oli sekä tyttöjä että poikia. Aineiston analysointimenetelmänä käytin teemoittelua.
Aikaisemmissa tutkimuksissa on todettu, että sisäinen motivaatio toimii motivaatioluokista voimakkaimpana. Opinnäytetyöni tutkimustuloksista voidaan todeta, että liikuntataitojen oppimisprosessissa yksilön sisäinen motivaatio on avainasemassa taidon oppimisessa. Liikuntaa kohtaan sisäisesti motivoitunut oppilas viihtyy koulun liikuntatunneilla ja näin myös osallistuu aktiivisesti opetukseen sekä kehittää taitojaan monipuolisesti. Sisäisesti motivoituneet oppilaat harrastavat muita useammin omaehtoista liikuntaa myös vapaa-ajallaan, jolloin he ovat usein myös liikuntataidoiltaan muita kehittyneempiä. Tutkimustuloksista on nähtävissä, että liikuntatuntien motivaatioilmastolla on selkeä yhteys oppilaiden kokemaan motivaatioon. Koulun liikuntakasvatuksessa kehittyvät ensisijaisesti motoriset perustaidot ja perusliikunnan lajitaidot. Taidon oppimisen kehittymisen edellytyksenä sisäisen motivaation lisäksi ovat aktiivinen toiminta, oppimisympäristöt, pätevyyden kokemuksia lisäävät tehtävät sekä myönteinen oppimisilmapiiri. Opinnäytetyöstä saatujen tutkimustulosten mukaan liikunnanopettajan positiivinen asenne liikuntaa kohtaan vaikuttaa myönteisesti oppilaiden viihtymiseen tunneilla. Hyvä opettaja pystyy luomaan turvallisen ja avoimen oppimisilmapiirin, joka toimii sisäisen motivaation kehittäjänä liikuntaa kohtaan.
Toteutin opinnäytetyön syksyn 2015 ja kevään 2017 välisenä aikana. Opinnäytetyöstä valmistui tämä kirjallinen raportti. Opinnäytetyöni metodinen lähestymistapa on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineiston keruu tapahtui kahdella puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, jotka toteutettiin keväällä 2016. Opinnäytetyöhön osallistui yhteensä yhdeksän yhdeksäsluokkalaista oppilasta. Haastateltavien joukossa oli sekä tyttöjä että poikia. Aineiston analysointimenetelmänä käytin teemoittelua.
Aikaisemmissa tutkimuksissa on todettu, että sisäinen motivaatio toimii motivaatioluokista voimakkaimpana. Opinnäytetyöni tutkimustuloksista voidaan todeta, että liikuntataitojen oppimisprosessissa yksilön sisäinen motivaatio on avainasemassa taidon oppimisessa. Liikuntaa kohtaan sisäisesti motivoitunut oppilas viihtyy koulun liikuntatunneilla ja näin myös osallistuu aktiivisesti opetukseen sekä kehittää taitojaan monipuolisesti. Sisäisesti motivoituneet oppilaat harrastavat muita useammin omaehtoista liikuntaa myös vapaa-ajallaan, jolloin he ovat usein myös liikuntataidoiltaan muita kehittyneempiä. Tutkimustuloksista on nähtävissä, että liikuntatuntien motivaatioilmastolla on selkeä yhteys oppilaiden kokemaan motivaatioon. Koulun liikuntakasvatuksessa kehittyvät ensisijaisesti motoriset perustaidot ja perusliikunnan lajitaidot. Taidon oppimisen kehittymisen edellytyksenä sisäisen motivaation lisäksi ovat aktiivinen toiminta, oppimisympäristöt, pätevyyden kokemuksia lisäävät tehtävät sekä myönteinen oppimisilmapiiri. Opinnäytetyöstä saatujen tutkimustulosten mukaan liikunnanopettajan positiivinen asenne liikuntaa kohtaan vaikuttaa myönteisesti oppilaiden viihtymiseen tunneilla. Hyvä opettaja pystyy luomaan turvallisen ja avoimen oppimisilmapiirin, joka toimii sisäisen motivaation kehittäjänä liikuntaa kohtaan.