Turun Ohjaamo nuorisotakuun asiakaslähtöisenä toteuttajana
Kirkkala, Essi (2017)
Kirkkala, Essi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275523
Tiivistelmä
Tämä tutkimus toteutettiin osana nuorisotakuuta sosiaalisena investointina tutkivaa InnoSI-hanketta. Tutkimukseni tavoitteena oli saada tietoa Turun Ohjaamon keinoista vastata nuorten tarpeisiin nuorisotakuun paikallisena toteuttajana erityisesti asiakaslähtöisyyden näkökulmasta. Tietoa saadakseni haastattelin Ohjaamon palveluita käyttäneitä nuoria, Ohjaamon työntekijöitä ja työssään Ohjaamoon nuoria ohjaavia toimijoita. Näin sain laaja-alaisesti kokemuspohjaista tietoa palvelujen asiakaslähtöisyydestä niin palvelujen käyttäjiltä, toteuttajilta kuin verkostotoimijoilta. Turun Ohjaamo on alle 30-vuotiaille turkulaisille suunnattu palvelupiste, joka tarjoaa työllistymispalveluita sekä tieto- ja neuvontapalveluja.
Tutkimuksen teoreettisena pohjana hyödynsin olemassa olevaa tietoa nuoruudesta ja sen haasteista, nuorisotakuusta, Ohjaamo-palvelumallista ja asiakaslähtöisyydestä. Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus, jonka aineiston keräsin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui yhteensä 13 ihmistä, joista 6 oli nuoria, 4 Ohjaamon työntekijöitä ja 3 ohjaavia toimijoita. Analysoin tutkimusaineiston sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimustulosten mukaan Ohjaamo on nuorten palvelutarpeeseen hyvin vastaava paikka, johon nuoren on helppo mennä ja josta hän saa yksilöityä ohjausta ja apua. Tuloksista ilmeni, että tärkeässä roolissa on nuoren tilanteen kokonaisvaltainen huomioiminen ja hänen tarpeidensa laaja kartoittaminen. Tutkimuksesta selvisi nuorten pitävän Ohjaamossa erityisen tärkeänä työntekijöiltä saatavaa ohjausta, Ohjaamon työntekijöiden ja ohjaavien toimijoiden korostaessa erityisesti Ohjaamon keskitettyjä palveluita ja matalaa kynnystä.
Tutkimuksen teoreettisena pohjana hyödynsin olemassa olevaa tietoa nuoruudesta ja sen haasteista, nuorisotakuusta, Ohjaamo-palvelumallista ja asiakaslähtöisyydestä. Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus, jonka aineiston keräsin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui yhteensä 13 ihmistä, joista 6 oli nuoria, 4 Ohjaamon työntekijöitä ja 3 ohjaavia toimijoita. Analysoin tutkimusaineiston sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimustulosten mukaan Ohjaamo on nuorten palvelutarpeeseen hyvin vastaava paikka, johon nuoren on helppo mennä ja josta hän saa yksilöityä ohjausta ja apua. Tuloksista ilmeni, että tärkeässä roolissa on nuoren tilanteen kokonaisvaltainen huomioiminen ja hänen tarpeidensa laaja kartoittaminen. Tutkimuksesta selvisi nuorten pitävän Ohjaamossa erityisen tärkeänä työntekijöiltä saatavaa ohjausta, Ohjaamon työntekijöiden ja ohjaavien toimijoiden korostaessa erityisesti Ohjaamon keskitettyjä palveluita ja matalaa kynnystä.