Sähköpostijärjestelmän toipumissuunnitelma Elisa Appelsiini Oy:n asiakkaalle
Andelin, Tuomo (2017)
Andelin, Tuomo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275638
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa sähköpostiympäristön toipumissuunnitelma Elisa Appelsiinin asiakkaalle projektina. Tarkoituksena oli perehtyä toipumissuunnitelmaan projektina sekä Microsoftin Exchange Server 2013 -sähköpostipalvelinsovellukseen.
Toipumissuunnitelmaan kuvattiin asiakkaan nykyinen sähköpostiympäristö konfiguraatioineen ja riippuvuuksineen. Ympäristön kuvauksen lisäksi toipumissuunnitelmaan dokumentoitiin mahdolliset ongelmatilanteet ja niiden toipumissuunnitelmat.
Opinnäytetyössä kuvataan aluksi toipumissuunnitelman perusteet. Toipumissuunnitelman jälkeen tutustutaan Exchange Server 2013 -ohjelmistoon, jonka päälle asiakkaan sähköpostiympäristö on asennettu.
Toipumissuunnitelma käydään opinnäytetyössä läpi raportin muodossa ja asiakkaalle palautettu toipumissuunnitelma on liitteenä.
Opinnäytetyössä selvisi, miten yhden palvelimen ympäristön ylläpito on helpompaa kuin usean palvelimen muodostama korkean saatavuuden toteutus. Toisaalta toipumissuunnitelmassa kuvatut vikatilanteet aiheuttavat aina palvelussa tuotantokatkon yhden palvelimen ympäristössä, kun taas korkean saatavuuden ratkaisussa ei välttämättä katkoa havaita.
Toipumissuunnitelmaprojektin aikana selvisi, että dokumentin tärkein osa on ongelmatilanteiden toipumismenetelmät.
Toipumissuunnitelmaan kuvattiin asiakkaan nykyinen sähköpostiympäristö konfiguraatioineen ja riippuvuuksineen. Ympäristön kuvauksen lisäksi toipumissuunnitelmaan dokumentoitiin mahdolliset ongelmatilanteet ja niiden toipumissuunnitelmat.
Opinnäytetyössä kuvataan aluksi toipumissuunnitelman perusteet. Toipumissuunnitelman jälkeen tutustutaan Exchange Server 2013 -ohjelmistoon, jonka päälle asiakkaan sähköpostiympäristö on asennettu.
Toipumissuunnitelma käydään opinnäytetyössä läpi raportin muodossa ja asiakkaalle palautettu toipumissuunnitelma on liitteenä.
Opinnäytetyössä selvisi, miten yhden palvelimen ympäristön ylläpito on helpompaa kuin usean palvelimen muodostama korkean saatavuuden toteutus. Toisaalta toipumissuunnitelmassa kuvatut vikatilanteet aiheuttavat aina palvelussa tuotantokatkon yhden palvelimen ympäristössä, kun taas korkean saatavuuden ratkaisussa ei välttämättä katkoa havaita.
Toipumissuunnitelmaprojektin aikana selvisi, että dokumentin tärkein osa on ongelmatilanteiden toipumismenetelmät.