”Nykypäivänä on poikkitieteellistä tämä tekeminen” - Oulun ammattikorkeakoulun sisäinen auditointi 2017
Isola, Marianne; Ahvenlampi, Sari (2017)
Isola, Marianne
Ahvenlampi, Sari
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285733
Lähdeviite:
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285733
Lähdeviite:
Isola M., Ahvenlampi S., (2017). ”Nykypäivänä on poikkitieteellistä tämä tekeminen” - Oulun ammattikorkeakoulun sisäinen auditointi 2017. ePooki - Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 12/2017, Oulun ammattikorkeakoulu. URN:NBN:fi:amk-201704285733
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulussa toteutettiin järjestyksessään viides sisäinen auditointi keväällä 2017. Sisäinen auditointi on vertaisarviointia, johon osallistuivat henkilöstön, opiskelijoiden ja ulkoisten sidosryhmien edustajat. Tällä kertaa auditointi kohdistui tutkinto-ohjelmien suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.
Auditoinnissa vahvuuksiksi nousivat esimerkiksi henkilökunnan kehittämishalukkuus, opiskelijoiden tehokas ryhmäyttäminen opintojen alussa sekä toimivat yhteistyösuhteet ulkoisten sidosryhmien kanssa. Opiskelijalähtöisyys näkyi tutkinto-ohjelmissa joustavuutena sekä henkilöstön ja opiskelijoiden välittömänä kanssakäymisenä.
Tutkinto-ohjelmien kehittämiskohteiksi nimettiin opiskelijoiden aktivoiminen koulutuksen suunnitteluun ja arviointiin, tutkinto-ohjelmatiimien toimintamallin päivittäminen ja ulkoisten sidosryhmien kanssa tehtävän yhteistyön systemaattisuus. Myös palautteen keräämistä ja käsittelyä on syytä kehittää järjestelmällisemmäksi.
Sisäisen auditoinnin tulokset ovat linjassa aiempien arviointien kanssa, ja monissa asioissa kehittämistyö on jo aloitettu.
Auditoinnissa vahvuuksiksi nousivat esimerkiksi henkilökunnan kehittämishalukkuus, opiskelijoiden tehokas ryhmäyttäminen opintojen alussa sekä toimivat yhteistyösuhteet ulkoisten sidosryhmien kanssa. Opiskelijalähtöisyys näkyi tutkinto-ohjelmissa joustavuutena sekä henkilöstön ja opiskelijoiden välittömänä kanssakäymisenä.
Tutkinto-ohjelmien kehittämiskohteiksi nimettiin opiskelijoiden aktivoiminen koulutuksen suunnitteluun ja arviointiin, tutkinto-ohjelmatiimien toimintamallin päivittäminen ja ulkoisten sidosryhmien kanssa tehtävän yhteistyön systemaattisuus. Myös palautteen keräämistä ja käsittelyä on syytä kehittää järjestelmällisemmäksi.
Sisäisen auditoinnin tulokset ovat linjassa aiempien arviointien kanssa, ja monissa asioissa kehittämistyö on jo aloitettu.