Koulutusintervention vaikutus nuorten HIV/AIDS-tietoihin sekä asenteisiin HIV-positiivisia kohtaan
Kangas, Tellu-Maria (2017)
Kangas, Tellu-Maria
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025935
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin koulutusintervention vaikutusta nuorten kykyihin vastata oikein HIV/AIDS-aiheisiin kysymyksiin sekä sen vaikutusta nuorten asenteisiin HIV-positiivisia kohtaan. Tutkimushypoteesina oli, että koulutusinterventio lisää nuorten HIV/AIDS-tietoutta ja parantaa heidän asenteitaan HIV-positiivisia kohtaan.
Tutkimukseen osallistui 30 oppilasta Orongon yläkoulusta Kisumun piirikunnasta Keniasta. Tutkimukseen osallistuneet olivat 16–21-vuotiaita (16 miestä ja 14 naista). Tutkimukseen osallistuneet täyttivät HIV-aiheisen kyselylomakkeen kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran ennen tutkimuksen yhteydessä pidettyä lyhyttä koulutusinterventiota ja toisen kerran heti intervention jälkeen. Koulutusinterventio sisälsi tietoa HIV-infektion tartuntatavoista ja ennaltaehkäisystä. Kyselylomakkeessa oli 18 vastaajien HIV/AIDS-tietoja mittaavaa kysymystä sekä 6 väittämää jotka kuvasivat heidän asenteitaan HIVpositiivisia kohtaan.
Intervention jälkeen oikeat vastaukset HIV-aiheisiin kysymyksiin lisääntyivät 13,45 % ja väärät vastaukset vähenivät 38,54 % kaikkien vastaajien keskiarvona. Positiivinen asenne HIV-positiivisia kohtaan lisääntyi intervention jälkeen 10,1 % kaikkien vastaajien kesken. Positiivista asennetta kuvaavat vastaukset lisääntyivät intervention jälkeen miehillä 19,65 % ja naisilla niiden määrä pysyi samana kuin ennen interventiota. Negatiivista asennetta kuvaavat vastaukset vähenivät intervention jälkeen 24,2 % (miehillä) ja 13,4 % (naisilla).
Eri kysymysten välillä havaittiin suuria eroja intervention vaikutuksessa. Intervention vaikutuksessa havaittiin jonkin verran eroja myös eri sukupuolten ja ikäluokkien välillä. Tutkimuksen tuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että koulutusinterventio paransi oppilaiden kykyä vastata HIV/AIDS-aiheisiin kysymyksiin.
Tutkimukseen osallistui 30 oppilasta Orongon yläkoulusta Kisumun piirikunnasta Keniasta. Tutkimukseen osallistuneet olivat 16–21-vuotiaita (16 miestä ja 14 naista). Tutkimukseen osallistuneet täyttivät HIV-aiheisen kyselylomakkeen kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran ennen tutkimuksen yhteydessä pidettyä lyhyttä koulutusinterventiota ja toisen kerran heti intervention jälkeen. Koulutusinterventio sisälsi tietoa HIV-infektion tartuntatavoista ja ennaltaehkäisystä. Kyselylomakkeessa oli 18 vastaajien HIV/AIDS-tietoja mittaavaa kysymystä sekä 6 väittämää jotka kuvasivat heidän asenteitaan HIVpositiivisia kohtaan.
Intervention jälkeen oikeat vastaukset HIV-aiheisiin kysymyksiin lisääntyivät 13,45 % ja väärät vastaukset vähenivät 38,54 % kaikkien vastaajien keskiarvona. Positiivinen asenne HIV-positiivisia kohtaan lisääntyi intervention jälkeen 10,1 % kaikkien vastaajien kesken. Positiivista asennetta kuvaavat vastaukset lisääntyivät intervention jälkeen miehillä 19,65 % ja naisilla niiden määrä pysyi samana kuin ennen interventiota. Negatiivista asennetta kuvaavat vastaukset vähenivät intervention jälkeen 24,2 % (miehillä) ja 13,4 % (naisilla).
Eri kysymysten välillä havaittiin suuria eroja intervention vaikutuksessa. Intervention vaikutuksessa havaittiin jonkin verran eroja myös eri sukupuolten ja ikäluokkien välillä. Tutkimuksen tuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että koulutusinterventio paransi oppilaiden kykyä vastata HIV/AIDS-aiheisiin kysymyksiin.