Nuorten mielikuvat kiinteistönvälitysalasta
Palmunen, Katariina (2017)
Palmunen, Katariina
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036138
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää nuorten mielikuvia kiinteistönvälitysalasta. Saatujen tulosten pohjalta on tarkoitus pohtia, ovatko mielikuvat ristiriidassa todellisuuden kanssa, ja mitkä asiat ovat vaikuttaneet mielikuvien syntyyn.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kolmesta osiosta. Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään yleisellä tasolla henkilöstöjohtamista, ja siihen liittyen organisaatiokulttuuria ja arvoja. Toisessa osuudessa perehdytään mielikuvaan ja sen muodostukseen. Lisäksi käydään läpi mielikuvamarkkinointia ja markkinointisuunnitelmaa. Kolmannessa teorialuvussa käsitellään kiinteistönvälittäjän työnkuvaa ja koulutusta, sekä määritellään hyvän välitystavan merkitys kiinteistönvälittäjän työssä.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutetaan kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Kymmenen haastateltavaa ovat 20-30-vuotiaita, ja he toimivat eri ammattialoilla. Haastatteluilla pyritään selvittämään nuorten aikuisten mielikuvia kiinteistönvälitysalasta ja välittäjän työstä. Tarkoituksena on pohtia mielikuvien syntyyn vaikuttaneita tekijöitä, ja miten mielikuvia olisi mahdollista muuttaa.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa vallitsevista mielikuvista ja käsityksistä on ristiriidassa todellisuuden kanssa. Haastatteluiden pohjalta voidaan todeta, että mielikuvien syntyyn on vaikuttanut suurimmaksi osaksi media, erityisesti tv-ohjelmat, mutta myös omat kokemukset välitystilanteista. Kiinteistönvälittäjän ammatti ja ala yleisesti koettiin melko tuntemattomaksi, eikä kouluttautumisesta kiinteistönvälittäjäksi ollut varmaa tietoa. Tutkimuksessa selvinneiden tietojen pohjalta luotiin ratkaisuehdotus, jonka avulla kiinteistönvälitysalaa tuotaisiin enemmän nuorten tietoisuuteen, ja jonka avulla vallitseviin mielikuviin pystyisi mahdollisesti vaikuttamaan.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kolmesta osiosta. Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään yleisellä tasolla henkilöstöjohtamista, ja siihen liittyen organisaatiokulttuuria ja arvoja. Toisessa osuudessa perehdytään mielikuvaan ja sen muodostukseen. Lisäksi käydään läpi mielikuvamarkkinointia ja markkinointisuunnitelmaa. Kolmannessa teorialuvussa käsitellään kiinteistönvälittäjän työnkuvaa ja koulutusta, sekä määritellään hyvän välitystavan merkitys kiinteistönvälittäjän työssä.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutetaan kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Kymmenen haastateltavaa ovat 20-30-vuotiaita, ja he toimivat eri ammattialoilla. Haastatteluilla pyritään selvittämään nuorten aikuisten mielikuvia kiinteistönvälitysalasta ja välittäjän työstä. Tarkoituksena on pohtia mielikuvien syntyyn vaikuttaneita tekijöitä, ja miten mielikuvia olisi mahdollista muuttaa.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa vallitsevista mielikuvista ja käsityksistä on ristiriidassa todellisuuden kanssa. Haastatteluiden pohjalta voidaan todeta, että mielikuvien syntyyn on vaikuttanut suurimmaksi osaksi media, erityisesti tv-ohjelmat, mutta myös omat kokemukset välitystilanteista. Kiinteistönvälittäjän ammatti ja ala yleisesti koettiin melko tuntemattomaksi, eikä kouluttautumisesta kiinteistönvälittäjäksi ollut varmaa tietoa. Tutkimuksessa selvinneiden tietojen pohjalta luotiin ratkaisuehdotus, jonka avulla kiinteistönvälitysalaa tuotaisiin enemmän nuorten tietoisuuteen, ja jonka avulla vallitseviin mielikuviin pystyisi mahdollisesti vaikuttamaan.