"Så här skall du leda" : Handbok för barn- och ungdomsledare vid Ferie- och kurscentret Högsand
Silen, Rasmus (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036186
Tiivistelmä
Barnavårdsföreningen i Finland r.f. jobbar för en bra och ändamålsenlig barnvård. På Ferie- och kurscentret Högsand ordnar de olika läger och kurser för främst barn och unga. Kunskapsöverföringen mellan Ferie- och kurscentret Högsand och barn- och ungdomsledarna har dock inte alltid fungerat optimalt. Mycket tyst kunskap finns bland ledarna men den har inte utnyttjats till fullo.
Syftet med detta examensarbete är att kartlägga den här tysta kunskapen och på så sätt stöda barn- och ungdomsledarna i sitt arbete på Ferie- och kurscentret Högsand.
Teoridelen består av litteraturstudier som behandlar ämnen som; lägerverksamhet, ledarskap och kommunikation. Den empiriska delen består av en kvalitativ undersökning, en enkät med endast öppna frågor riktade till barn- och ungdomsledare som jobbat på Högsand.
Resultatet av mitt examensarbete är en handbok som skall stöda och hjälpa barn- och ungdomsledarna i deras arbete på Ferie- och kurscentret Högsand. Handboken kommer att användas av barn- och ungdomsledarna från och med våren 2017. The Barnavårdsförening in Finland rf works for a good and efficient child-welfare. At the Barnavårdsförening in Finland rf´s unit Högsand, they arrange different kind of camps and courses for children and juveniles. The knowledge transfer between the unit Högsand and the child- and youth workers has, however, not always been working as it should. The leaders possess a lot of tacit knowledge, which has not been used to the fullest.
The purpose of this thesis is to make this tacit knowledge visible for every child- and youth worker and support them in their work at the unit Högsand.
The theory-based part of this thesis is done as a literature study and focuses on subjects such as; camp work, leadership and communication. The empirical part is done as a qualitative research with the child- and youth workers at the unit Högsand.
The result of my thesis is a manual that will support and help the child- and youth workers in their work. The manual will be used by the child- and youth workers as of the spring 2017.
Syftet med detta examensarbete är att kartlägga den här tysta kunskapen och på så sätt stöda barn- och ungdomsledarna i sitt arbete på Ferie- och kurscentret Högsand.
Teoridelen består av litteraturstudier som behandlar ämnen som; lägerverksamhet, ledarskap och kommunikation. Den empiriska delen består av en kvalitativ undersökning, en enkät med endast öppna frågor riktade till barn- och ungdomsledare som jobbat på Högsand.
Resultatet av mitt examensarbete är en handbok som skall stöda och hjälpa barn- och ungdomsledarna i deras arbete på Ferie- och kurscentret Högsand. Handboken kommer att användas av barn- och ungdomsledarna från och med våren 2017.
The purpose of this thesis is to make this tacit knowledge visible for every child- and youth worker and support them in their work at the unit Högsand.
The theory-based part of this thesis is done as a literature study and focuses on subjects such as; camp work, leadership and communication. The empirical part is done as a qualitative research with the child- and youth workers at the unit Högsand.
The result of my thesis is a manual that will support and help the child- and youth workers in their work. The manual will be used by the child- and youth workers as of the spring 2017.