Balanced Scorecard -mittariston laatiminen kauneusalan yritykselle
Kuusisto, Julia (2017)
Kuusisto, Julia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046307
Tiivistelmä
Balanced Scorecard on kokonaisvaltainen suorituskykymittaristo, joka kehitettiin 1990-luvulla. Se on yleistynyt paljon yritysmaailmassa 2000-luvun alusta lähtien. Mittaristo kehitettiin, koska haluttiin mitata myös aineettomia tekijöitä, jotka vaikuttavat yrityksen toimintaan pitkällä aikavälillä. Aikaisemmin työkalu oli käytössä vain suuryrityksissä, mutta mittariston kehittymisen myötä myös pienemmät yritykset ovat voineet hyödyntää sitä strategisena johtamisjärjestelmänään. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Porin keskustassa sijaitsevalle kauneusalan yritykselle toimiva ja käyttökelpoinen Balanced Scorecard -mittaristo. Tarkoituksena oli luoda sellainen mittaristo, jota omistajayrittäjä voi hyödyntää työkaluna ilman aikaisempaa kokemusta suorituskyvyn mittaamisesta. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Profile Art Hiusmuotoilua Oy.
Tutkimuksen teoriaosa sisälsi Balanced Scorecardin perusteet ja lähtökohdat. Balanced Scorecardin perusteet pitivät sisällään Balanced Scorecardin neljän näkökulman esittelyn, mittariston arvioinnin sekä mittaamisen hyödyt ja haitat. Lähtökohdat pitivät sisällään ne seikat, joiden pohjalta Balanced Scorecard oli mahdollista luoda kohdeyritykselle.
Balanced Scorecardin luomiseksi tässä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelumenetelmää. Haastattelujen pohjalta luotiin kohdeyritykselle strategia, visio, missio ja kriittiset menestystekijät. Haastattelujen pohjalta saatiin selville myös koko toimialan kriittiset menestystekijät. Tutkimuksen empiirisessä osassa luotiin kohdeyritykselle mittarit, jotka pohjautuvat sen strategisiin tavoitteisiin. Mittarit koottiin lopuksi yhtenäiseksi mittaristoksi.
Tutkimuksen tuloksena saavutettiin mittaristo, joka on kohdeyritykselle käyttökelpoinen. Yritys aloittaa mittariston käyttöönoton luomalla keinot mittareiden mittaamiseen ja valitsemalla mittareille sopivat tavoitearvot. Mittaristo voidaan ottaa käyttöön vuoden 2017 aikana.
Tutkimuksen teoriaosa sisälsi Balanced Scorecardin perusteet ja lähtökohdat. Balanced Scorecardin perusteet pitivät sisällään Balanced Scorecardin neljän näkökulman esittelyn, mittariston arvioinnin sekä mittaamisen hyödyt ja haitat. Lähtökohdat pitivät sisällään ne seikat, joiden pohjalta Balanced Scorecard oli mahdollista luoda kohdeyritykselle.
Balanced Scorecardin luomiseksi tässä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelumenetelmää. Haastattelujen pohjalta luotiin kohdeyritykselle strategia, visio, missio ja kriittiset menestystekijät. Haastattelujen pohjalta saatiin selville myös koko toimialan kriittiset menestystekijät. Tutkimuksen empiirisessä osassa luotiin kohdeyritykselle mittarit, jotka pohjautuvat sen strategisiin tavoitteisiin. Mittarit koottiin lopuksi yhtenäiseksi mittaristoksi.
Tutkimuksen tuloksena saavutettiin mittaristo, joka on kohdeyritykselle käyttökelpoinen. Yritys aloittaa mittariston käyttöönoton luomalla keinot mittareiden mittaamiseen ja valitsemalla mittareille sopivat tavoitearvot. Mittaristo voidaan ottaa käyttöön vuoden 2017 aikana.