Pilottirullakäytännön nykytilanteen selvitys ja kehittäminen
Peltola, Kirsi (2017)
Peltola, Kirsi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046417
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin pilottirullakäytännön tarpeellisuutta osana kuumavalssaamon laadunohjausta. Opinnäytetyön tilaajana toimi Outokumpu Oyj:n kuumavalssaamo. Tavoitteena oli selvittää pilottirullakäytännön nykytilanne ja kehittää nykyistä toimintaa, millä mahdollistettaisiin nopea reagointikyky laatuongelmissa. Työssä selvitettiin myös pilottirullia ajavien esihehkutuslinjojen pinnanlaadun todentamisvarmuus ja kuumavalssaamon ennaltaehkäiseviä sekä korjaavia toimenpiteitä laaduntuottokyvyn ylläpitämiseksi.
Esihehkutuslinjojen todentamisvarmuus selvitettiin analysoimalla Torniossa ajettujen teräsnauhojen tarkastustietoja aikavälillä 1.1. - 7.11.2016. Pilottirullakäytännön nykytilanne selvitettiin haastattelemalla linjojen henkilöstöä ja tarkastelemalla ajettujen pilottirullien ajo- ja tarkastustietoja.
Pinnantarkastustietojen perusteella havaittiin, että kuumavalssaamon painumista havaitaan vain 9 prosenttia esihehkutuksessa. Ainoastaan 8 prosentille painumista oli löytynyt virheväli. Testiajojen pinnantarkastusdatan perusteella painumat havaittiin huomattavasti paremmin aktiivisella tarkastustyöllä. Testinauhoista löytyneille kaikille painumille oli löydetty virheväli. Pilottirullia oli ajettu 31 prosenttia ohjeellisesta määrästä testijakson aikana ja vain 49 prosentille ajetuista pilottirullista oli suoritettu ohjeen mukainen tehostettu pinnantarkastus.
Tulosten perusteella havaittiin, ettei pilottirullakäytäntö toimi tarvittavalla tasolla. Esihehkutuksessa ei pystytä tuottamaan pinnantarkastusdatan perusteella tarpeeksi luotettavaa pinnantarkastustietoa, jotta kuumavalssaamo pystyisi määrittämään korjaavia toimenpiteitä laaduntuottokyvyn ylläpitämiseksi. Testiajojen perusteella pinnantarkastuksessa voidaan kuitenkin havaita pintavirheitä huomattavasti paremmin aktiivisella pinnantarkastuksella. Opinnäytetyön tuloksena pohdittiin pilottirullakäytännön kehittämistä, joka mahdollistaa luotettavan pinnanlaadun todentamisvarmuuden ja nopean reagoinnin laatuongelmatapauksissa.
Esihehkutuslinjojen todentamisvarmuus selvitettiin analysoimalla Torniossa ajettujen teräsnauhojen tarkastustietoja aikavälillä 1.1. - 7.11.2016. Pilottirullakäytännön nykytilanne selvitettiin haastattelemalla linjojen henkilöstöä ja tarkastelemalla ajettujen pilottirullien ajo- ja tarkastustietoja.
Pinnantarkastustietojen perusteella havaittiin, että kuumavalssaamon painumista havaitaan vain 9 prosenttia esihehkutuksessa. Ainoastaan 8 prosentille painumista oli löytynyt virheväli. Testiajojen pinnantarkastusdatan perusteella painumat havaittiin huomattavasti paremmin aktiivisella tarkastustyöllä. Testinauhoista löytyneille kaikille painumille oli löydetty virheväli. Pilottirullia oli ajettu 31 prosenttia ohjeellisesta määrästä testijakson aikana ja vain 49 prosentille ajetuista pilottirullista oli suoritettu ohjeen mukainen tehostettu pinnantarkastus.
Tulosten perusteella havaittiin, ettei pilottirullakäytäntö toimi tarvittavalla tasolla. Esihehkutuksessa ei pystytä tuottamaan pinnantarkastusdatan perusteella tarpeeksi luotettavaa pinnantarkastustietoa, jotta kuumavalssaamo pystyisi määrittämään korjaavia toimenpiteitä laaduntuottokyvyn ylläpitämiseksi. Testiajojen perusteella pinnantarkastuksessa voidaan kuitenkin havaita pintavirheitä huomattavasti paremmin aktiivisella pinnantarkastuksella. Opinnäytetyön tuloksena pohdittiin pilottirullakäytännön kehittämistä, joka mahdollistaa luotettavan pinnanlaadun todentamisvarmuuden ja nopean reagoinnin laatuongelmatapauksissa.