Festivaalien kansainvälinen markkinointi Facebookissa : Floppi vai kultakaivos?
Vila, Irene (2017)
Vila, Irene
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046416
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kokeilemalla kehittämisen menetelmiä hyödyntäen festivaalien kan-sainvälistä markkinointia. Opinnäytetyön tilaajana toimi lipunmyyntiyritys Tiketti Oy. ja kokeiluissa olivat mukana Tuska Open Air Metal Festival, Ruisrock sekä Ilosaarirock.
Kehitystyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kokeilemalla kehittämistä, sillä haluttiin saada nopeasti ja mahdollisimman helposti tietää, miten kansainvälinen markkinointi toimii pienellä budjetilla. Lisäksi tehtiin kaksi asiantuntijahaastattelua.
Kansainvälisyys lisääntyy koko ajan kulttuurikentällä ja tarve laajentaa yleisöpohjaa ulkomaille kasvaa koko ajan. Suomessa asuvien ulkomaalaisten määrä kasvaa, mutta myös matkailijoita tulee Suomeen koko ajan enemmän. Kilpailu kävijöistä on erittäin kovaa, ja yleisöpohjan laajentaminen ulkomaille ei ole vain liikevaihdollinen kysymys vain myös statuskysymys.
Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä matalan kynnyksen keinoja tehdä kansainvälistä markkinointia suoraan ulkomaisille kävijöille sosiaalisen median kautta. Tavoitteena oli kokeilla erilaisia toimia ja seurata niiden vaikutusta ja oppia kannattaako tällaista markkinointia tehdä ja jos kannattaa niin miten. Tavoitteena oli myös saada lipunostoja ulkomailta ja nostaa sekä Tiketin että mukana kokeiluissa olevien festivaalien profiilia kansainvälisesti.
Kehitystyössä huomattiin, että pienillä resursseilla on mahdollista tehdä kansainvälistä markkinointia ja saada lipunostoja ulkomailta. Mainokset voi tehdä ilman aikaisempaa kokemusta, eikä se vaadi erityisiä teknisiä taitoja. Tällainen markkinointi ei kuitenkaan sovi kaikille tapahtumille, vaan toimii parhaiten tarkan genren tapahtumille/festivaaleille, jolloin markkinointi on helpompi kohdentaa juuri oikealle kohderyhmälle.
Tehtyjen kokeilujen ja niiden analyysin perusteella Tiketti sai ohjeen matalan kynnyksen kansainvälisen markkinoinnin tekemiseen ja voi sen myötä jatkossa tehdä hyödyllisiä kampanjoita ulkomaille sekä laskuttaa niiden tekemisestä asiakkaita. Opinnäytetyön avulla saatuja tietoja voidaan hyödyntää koko kulttuurialalla.
Kehitystyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kokeilemalla kehittämistä, sillä haluttiin saada nopeasti ja mahdollisimman helposti tietää, miten kansainvälinen markkinointi toimii pienellä budjetilla. Lisäksi tehtiin kaksi asiantuntijahaastattelua.
Kansainvälisyys lisääntyy koko ajan kulttuurikentällä ja tarve laajentaa yleisöpohjaa ulkomaille kasvaa koko ajan. Suomessa asuvien ulkomaalaisten määrä kasvaa, mutta myös matkailijoita tulee Suomeen koko ajan enemmän. Kilpailu kävijöistä on erittäin kovaa, ja yleisöpohjan laajentaminen ulkomaille ei ole vain liikevaihdollinen kysymys vain myös statuskysymys.
Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä matalan kynnyksen keinoja tehdä kansainvälistä markkinointia suoraan ulkomaisille kävijöille sosiaalisen median kautta. Tavoitteena oli kokeilla erilaisia toimia ja seurata niiden vaikutusta ja oppia kannattaako tällaista markkinointia tehdä ja jos kannattaa niin miten. Tavoitteena oli myös saada lipunostoja ulkomailta ja nostaa sekä Tiketin että mukana kokeiluissa olevien festivaalien profiilia kansainvälisesti.
Kehitystyössä huomattiin, että pienillä resursseilla on mahdollista tehdä kansainvälistä markkinointia ja saada lipunostoja ulkomailta. Mainokset voi tehdä ilman aikaisempaa kokemusta, eikä se vaadi erityisiä teknisiä taitoja. Tällainen markkinointi ei kuitenkaan sovi kaikille tapahtumille, vaan toimii parhaiten tarkan genren tapahtumille/festivaaleille, jolloin markkinointi on helpompi kohdentaa juuri oikealle kohderyhmälle.
Tehtyjen kokeilujen ja niiden analyysin perusteella Tiketti sai ohjeen matalan kynnyksen kansainvälisen markkinoinnin tekemiseen ja voi sen myötä jatkossa tehdä hyödyllisiä kampanjoita ulkomaille sekä laskuttaa niiden tekemisestä asiakkaita. Opinnäytetyön avulla saatuja tietoja voidaan hyödyntää koko kulttuurialalla.