Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Menetelmien hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden kehittämisessä : Esimerkkitapauksena Laitetori-palveluyksikkö
Mäntynen, Jyrki (2017)
Mäntynen, Jyrki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086793
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tampereen kaupungin konsernipalveluyksikkö. Tampereen kaupunki on ottanut käyttöön vuoden 2017 alusta lukien uuden palveluiden järjestämisen mallin. Tässä palvelumallissa palveluja suunnittelevat, kehittävät ja tuottavat Tampereen kaupunki, yritykset, yhdistykset ja kuntalaiset yhdessä. Palvelumallin mukainen yhteissuunnittelu kattaa kaikki palvelut päivähoidosta vanhuspalveluihin kuin myös sosiaali- ja terveydenhuollosta kulttuuriin.
Yksi uuden palvelumallin mukaisista kehittämisen muodoista on vuonna 2017 käynnistynyt Tampereen Digiohjelma (2017 - 2020), jonka strategisena tavoitteena on uudistaa palvelualueiden tuottamia palveluita asiakaslähtöisesti ja tuloksellisesti. Tämä digiohjelma auttaa palvelualueita uudistumaan ja kyseenalaistamaan nykyisiä toimintamalleja. Ohjelmassa rakennetaan toimintamalleja ja kehitetään tarvittavaa osaamista, joiden avulla voidaan toteuttaa palvelukokeiluja hallitusti ja ohjatusti hyödyntäen eri yhteistyötahoja.
Opinnäytetyössä kuvattiin keskeisiä palvelun suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä, toimintamalleja ja työkaluja. Niiden soveltuvuutta tuotiin esille yhdessä ja erikseen asiakaslähtöisten sekä tuloksellisten sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden suunnittelu- ja kehittämistyön osalta. Opinnäytetyössä tuotettiin kuvattujen menetelmien rajapinnat ylittävä palveluiden suunnittelun ja kehittämisen menetelmäpakki, jossa palvelumuotoilu, LEAN ja kokonaisarkkitehtuuri muodostavat yhdessä kokonaisvaltaisen palveluiden kehittämisen kehyksen.
Opinnäytetyön tutkimuskohteena toimi Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen syksyllä 2015 perustuma Laitetori-palveluyksikkö. Opinnäytetyön kehittämisosassa tuotettiin Laitetorin palvelutuotannon nykytilan kuvauksia. Tutkimuksellisessa osassa haastateltiin Laitetori-palveluyksikön työntekijöitä, Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden kehittäjiä sekä konsernin asiantuntijoita.
Tämä työ toteutettiin tapaustutkimuksena ja siinä hyödynnettiin laadullista tutkimusotetta. Raportti sisältää niin formaalista, kokemuksellista kuin käytännöllistä tietoa. Rakenteellisesti työssä esitetyt viitekehykset ja empiirinen tieto asettuvat toinen toistensa lomaan, jotta lukijan olisi mutkattomampaa oivaltaa opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltyjä ja tutkimustyössä esiin tulleiden asioiden välisiä yhteyksiä.
Yksi uuden palvelumallin mukaisista kehittämisen muodoista on vuonna 2017 käynnistynyt Tampereen Digiohjelma (2017 - 2020), jonka strategisena tavoitteena on uudistaa palvelualueiden tuottamia palveluita asiakaslähtöisesti ja tuloksellisesti. Tämä digiohjelma auttaa palvelualueita uudistumaan ja kyseenalaistamaan nykyisiä toimintamalleja. Ohjelmassa rakennetaan toimintamalleja ja kehitetään tarvittavaa osaamista, joiden avulla voidaan toteuttaa palvelukokeiluja hallitusti ja ohjatusti hyödyntäen eri yhteistyötahoja.
Opinnäytetyössä kuvattiin keskeisiä palvelun suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä, toimintamalleja ja työkaluja. Niiden soveltuvuutta tuotiin esille yhdessä ja erikseen asiakaslähtöisten sekä tuloksellisten sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden suunnittelu- ja kehittämistyön osalta. Opinnäytetyössä tuotettiin kuvattujen menetelmien rajapinnat ylittävä palveluiden suunnittelun ja kehittämisen menetelmäpakki, jossa palvelumuotoilu, LEAN ja kokonaisarkkitehtuuri muodostavat yhdessä kokonaisvaltaisen palveluiden kehittämisen kehyksen.
Opinnäytetyön tutkimuskohteena toimi Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen syksyllä 2015 perustuma Laitetori-palveluyksikkö. Opinnäytetyön kehittämisosassa tuotettiin Laitetorin palvelutuotannon nykytilan kuvauksia. Tutkimuksellisessa osassa haastateltiin Laitetori-palveluyksikön työntekijöitä, Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden kehittäjiä sekä konsernin asiantuntijoita.
Tämä työ toteutettiin tapaustutkimuksena ja siinä hyödynnettiin laadullista tutkimusotetta. Raportti sisältää niin formaalista, kokemuksellista kuin käytännöllistä tietoa. Rakenteellisesti työssä esitetyt viitekehykset ja empiirinen tieto asettuvat toinen toistensa lomaan, jotta lukijan olisi mutkattomampaa oivaltaa opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltyjä ja tutkimustyössä esiin tulleiden asioiden välisiä yhteyksiä.