Yritys X:n muuton valmistelu asiakasnäkökulmasta
Heinonen, Roope (2017)
Heinonen, Roope
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097009
Tiivistelmä
Yritys X on henkilöiden A ja B omistama kaupan alan erikoisliike, joka sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Tämä pitkät perinteet omaava liike on muuttamassa lähivuosina uusiin toimitiloihin. Henkilöiden A ja B antaman tehtävän mukaisesti tässä opinnäytetyössä tarkastellaan yrityksen nykyistä asiakasrakennetta.
Tämän työn tavoitteena on tutkia Yritys X:n nykyistä asiakasrakennetta, määritellä yrityksen tärkein asiakassegmentti sekä löytää syitä miksi asiakkaat asioivat Yritys X:ssä. Tämä opinnäytetyö on rajattu tarkastelemaan vain yrityksen kuluttaja-asiakkaita. Asiakasrakenteen tarkastelun taustalla on ennakointi yrityksen tulevaa muuttoa varten. Muutossa tärkeää on, että mahdollisimman moni yrityksen nykyisistä asiakkaista saataisiin pysymään kaupan asiakkaina myös muuton jälkeen.
Työn tutkimusosio pohjautuu kahteen eri faktaperäiseen lähteeseen. Ensimmäinen tässä opinnäytetyössä käytetty lähde on kanta-asiakkaista tehty asiakas-analyysi. Tämän analyysin pohjalta saadaan tietoa yrityksen kanta-asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. Toinen opinnäytetyössä käytetty tutkimus on tutkimusyhtiö Y:n tekemä yrityskuvatutkimus. Yrityskuvatutkimuksen avulla on selvitetty Yritys X:n liiketoiminnallisia vahvuuksia sekä kehityskohteita.
Saatujen tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että yritys X:n tärkein asiakassegmentti on 45–54 vuotiaat henkilöt. Naisten osuus asiakaskunnassa on korostunut. Yritys X ei houkuttele juurinkaan nuorta asiakassegmenttiä. Yritys X:n toiminnan kannalta tärkeimmät asiakkaat arvostivat myymälästä saatavaa asiakaspalvelua, kaupan tuotevalikoimia, luotettavuutta sekä pitivät Yritys X:ää aktivoivana ostospaikkana.
Tämän opinnäytetyön tekeminen on sijoittunut keväälle 2017. Tätä opinnäytetyötä on tehty yhteistyössä henkilöiden A ja B kanssa. Työn lopussa on esitelty toimenpide-ehdotuksia liikkeen tulevan muuton viestimiseen asiakkaille.
Tämän työn tavoitteena on tutkia Yritys X:n nykyistä asiakasrakennetta, määritellä yrityksen tärkein asiakassegmentti sekä löytää syitä miksi asiakkaat asioivat Yritys X:ssä. Tämä opinnäytetyö on rajattu tarkastelemaan vain yrityksen kuluttaja-asiakkaita. Asiakasrakenteen tarkastelun taustalla on ennakointi yrityksen tulevaa muuttoa varten. Muutossa tärkeää on, että mahdollisimman moni yrityksen nykyisistä asiakkaista saataisiin pysymään kaupan asiakkaina myös muuton jälkeen.
Työn tutkimusosio pohjautuu kahteen eri faktaperäiseen lähteeseen. Ensimmäinen tässä opinnäytetyössä käytetty lähde on kanta-asiakkaista tehty asiakas-analyysi. Tämän analyysin pohjalta saadaan tietoa yrityksen kanta-asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. Toinen opinnäytetyössä käytetty tutkimus on tutkimusyhtiö Y:n tekemä yrityskuvatutkimus. Yrityskuvatutkimuksen avulla on selvitetty Yritys X:n liiketoiminnallisia vahvuuksia sekä kehityskohteita.
Saatujen tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että yritys X:n tärkein asiakassegmentti on 45–54 vuotiaat henkilöt. Naisten osuus asiakaskunnassa on korostunut. Yritys X ei houkuttele juurinkaan nuorta asiakassegmenttiä. Yritys X:n toiminnan kannalta tärkeimmät asiakkaat arvostivat myymälästä saatavaa asiakaspalvelua, kaupan tuotevalikoimia, luotettavuutta sekä pitivät Yritys X:ää aktivoivana ostospaikkana.
Tämän opinnäytetyön tekeminen on sijoittunut keväälle 2017. Tätä opinnäytetyötä on tehty yhteistyössä henkilöiden A ja B kanssa. Työn lopussa on esitelty toimenpide-ehdotuksia liikkeen tulevan muuton viestimiseen asiakkaille.