Minustakin johtaja - Vapaaehtoisjohtajien koulutusohjelma
Näätsaari, Ari (2017)
Näätsaari, Ari
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056566
Tiivistelmä
Vapaaehtoistoimintaa arvostetaan ja sitä pidetään tärkeänä. Ihmiset ovat halukkaita osallistumaan vapaaehtoistoimintaan, jos sen keskiössä on asiat jotka kiinnostavat ja liikuttavat ihmisiä, joista toiminnassa mukana olevat ihmiset pääsevät päättämään tai ainakin vaikuttamaan. Vapaaehtoistoiminnan tulee elää ajassa ja muuttua kehittyvien tekniikoiden ja osallistumistapojen mukana, niitä myös kehittäen. Toiminnan tulee olla avointa kommunikoivaa sekä yhteisöllistä yksilölliset tarpeet huomioiden. Vapaaehtoistoiminta tarvitsee vapaaehtoisia yhä enemmän ja yhä vaativampiin tehtäviin. Jotta vapaaehtoiset viihtyvät toiminnassa ja saavuttavat itselleen ja organisaatiolle asettamiaan tavoitteita, tarvitaan vapaaehtoistyön johtamista ja vapaaehtoisjohtajat johtamiseensa koulutusta.
Opinnäytetyön tavoite on kehittää vapaaehtoisjohtamisen koulutusohjelma. Tutkimusongelma on löytää vapaaehtoisjohtamisessa tarvittavat taidot ja kyvyt sekä tapa niiden oppimiseen. Opinnäytetyössä haetaan vapaaehtoisjohtajan keskeiset taidot ja kyvyt, joita rajallisessa ajassa koulutukseen osallistuva voi oppia ja omaksua. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös vapaaehtoistoiminnan esteitä ja vapaaehtoisjohtajan tapoja niiden poistamiseen. Niissäkin lähtökohtana on keskittyä sellaisiin esteisiin, joiden poistamiseen tai edes vähentämiseen voidaan vapaaehtoisjohtajaa kouluttaa. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan myös mikä on palkatun ja vapaaehtoisena toimivan vapaaehtoisjohtajan väliset toimivat roolit ja tehtävänjaot sekä voiko vapaaehtoisjohtajat korvata täysin palkatun johtajan.
Opinnäytetyön tilaaja on Työväen Sivistysliitto TSL ry. Opinnäytetyössä käytetään hyväksi SDP:n ja Demarinuorten TSL:ltä tilaamia osallistavia kampanjakoulutuksia. Kampanjakoulutuksissa koulutettiin vapaaehtoisjohtajia, seurattiin heidän onnistumista ja epäonnistumista vapaaehtoisjohtamisen työssä sekä havainnoitiin esteitä ja pohdittiin esteiden purkamisen mahdollisuuksia. Opinnäytetyö on siis toimintatutkimus.
Opinnäytetyön keskeinen havainto on, että jokaisella vapaaehtoistoiminnassa mukana olevalla on oma henkilökohtainen motivaatio osallistua toimintaan. Vapaaehtoisjohtajan tehtävä on löytää tämä motivaatio ja käyttää sitä polttoaineena johtamisessa. Vapaaehtoisten koulutus, mentorointi, innostaminen, huomioiminen ja palkitseminen ovat vapaaehtoisjohtajan tärkeimpiä työkaluja, joiden avulla toiminnassa mukana oleva viihtyy toiminnassa pitkään.
Opinnäytetyön perusteella rakennetun koulutusohjelman tavoitteena on, että koulutuksen suorittaneet kykenevät johtamaan omassa toimintaympäristössään vapaaehtoista henkilökohtaisesti motivoivaa ja kuloiseenkin elämäntilanteeseen sopivaa toimintaa, jonka vapaaehtoinen kokee itselleen sopivan haasteelliseksi ja omakseen. Koulutusohjelma pohjautuu sosiokulttuurinen innostamiseen, joka on sosiaalipedagogiikan suuntaus.
Opinnäytetyön tavoite on kehittää vapaaehtoisjohtamisen koulutusohjelma. Tutkimusongelma on löytää vapaaehtoisjohtamisessa tarvittavat taidot ja kyvyt sekä tapa niiden oppimiseen. Opinnäytetyössä haetaan vapaaehtoisjohtajan keskeiset taidot ja kyvyt, joita rajallisessa ajassa koulutukseen osallistuva voi oppia ja omaksua. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös vapaaehtoistoiminnan esteitä ja vapaaehtoisjohtajan tapoja niiden poistamiseen. Niissäkin lähtökohtana on keskittyä sellaisiin esteisiin, joiden poistamiseen tai edes vähentämiseen voidaan vapaaehtoisjohtajaa kouluttaa. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan myös mikä on palkatun ja vapaaehtoisena toimivan vapaaehtoisjohtajan väliset toimivat roolit ja tehtävänjaot sekä voiko vapaaehtoisjohtajat korvata täysin palkatun johtajan.
Opinnäytetyön tilaaja on Työväen Sivistysliitto TSL ry. Opinnäytetyössä käytetään hyväksi SDP:n ja Demarinuorten TSL:ltä tilaamia osallistavia kampanjakoulutuksia. Kampanjakoulutuksissa koulutettiin vapaaehtoisjohtajia, seurattiin heidän onnistumista ja epäonnistumista vapaaehtoisjohtamisen työssä sekä havainnoitiin esteitä ja pohdittiin esteiden purkamisen mahdollisuuksia. Opinnäytetyö on siis toimintatutkimus.
Opinnäytetyön keskeinen havainto on, että jokaisella vapaaehtoistoiminnassa mukana olevalla on oma henkilökohtainen motivaatio osallistua toimintaan. Vapaaehtoisjohtajan tehtävä on löytää tämä motivaatio ja käyttää sitä polttoaineena johtamisessa. Vapaaehtoisten koulutus, mentorointi, innostaminen, huomioiminen ja palkitseminen ovat vapaaehtoisjohtajan tärkeimpiä työkaluja, joiden avulla toiminnassa mukana oleva viihtyy toiminnassa pitkään.
Opinnäytetyön perusteella rakennetun koulutusohjelman tavoitteena on, että koulutuksen suorittaneet kykenevät johtamaan omassa toimintaympäristössään vapaaehtoista henkilökohtaisesti motivoivaa ja kuloiseenkin elämäntilanteeseen sopivaa toimintaa, jonka vapaaehtoinen kokee itselleen sopivan haasteelliseksi ja omakseen. Koulutusohjelma pohjautuu sosiokulttuurinen innostamiseen, joka on sosiaalipedagogiikan suuntaus.