Markkinatutkimus case: NAJSLIFESTYLE
Holm, Oscar (2017)
Holm, Oscar
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097286
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö-tutkimus on tehty toimeksiantajayrityksen pyynnöstä. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia yrityksen sisäistä ja ulkoista toimintaa ja löytää keinoja yrityksen toiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyö kertoo hankintatavan mahdollisista parannuksista. Tutkimusongelma selvisi tarkasteltaessa toimeksiantajayrityksen hankintakustannuksia ja -menetelmiä. Hankintamenetelmissä huomattiin nousevia kustannuksia, joten toimeksiantaja toivoi markkinatutkimusta mahdollisuudesta tehdä hankintoja Kiinasta. Tutkimusongelma on pilkottu kolmeen eri osaan helpottaakseen toimeksiantajayrityksen omistajia seuraamaan tutkimuksen kulkua ja ymmärtämään teoriaa paremmin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuoda keskeistä tietoa toimeksiantajalle Kiinan hankintakustannuksista ja tarvittavista hankintamenetelmistä Kiinan markkinoilta. Markkinatutkimuksen tavoite on selvittää, onko hankintamenetelmän muuttaminen kannattavaa tällä hetkellä.
Tutkimuksen ensimmäisessä teoria-osassa käsitellään kansainvälistä kauppaa ja siihen liittyviä tarvittavia asiakirjoja sekä eri kuljetusmuotojen kannattavia vaihtoehtoja. Toisessa teoriaosassa käsitellään toimeksiantajayrityksen alaa yleisesti ja ulkomailta tehtävien tuotehankintojen kulttuurillisia haasteita. Teoriaosiossa on yleiskatsaus hankintaprosessista ja sen sisältämistä vaiheista. Tutkimusta tehtäessä havaittiin, että vaikka itse valmis tuote on halvempi tuotettuna Kiinasta kuin Suomesta, niin kuljetusmuodon valinta vaikuttaa kustannuksiin Kiinasta tuotaessa. Tutkimuksen tulosten ja keskeisten johtopäätösten perusteella on nykyisten hankintamäärien perusteella kokonaistaloudellisesti kannattavampaa hankkia tuotteet Suomesta kuin Kiinasta.
Tutkimuksen ensimmäisessä teoria-osassa käsitellään kansainvälistä kauppaa ja siihen liittyviä tarvittavia asiakirjoja sekä eri kuljetusmuotojen kannattavia vaihtoehtoja. Toisessa teoriaosassa käsitellään toimeksiantajayrityksen alaa yleisesti ja ulkomailta tehtävien tuotehankintojen kulttuurillisia haasteita. Teoriaosiossa on yleiskatsaus hankintaprosessista ja sen sisältämistä vaiheista. Tutkimusta tehtäessä havaittiin, että vaikka itse valmis tuote on halvempi tuotettuna Kiinasta kuin Suomesta, niin kuljetusmuodon valinta vaikuttaa kustannuksiin Kiinasta tuotaessa. Tutkimuksen tulosten ja keskeisten johtopäätösten perusteella on nykyisten hankintamäärien perusteella kokonaistaloudellisesti kannattavampaa hankkia tuotteet Suomesta kuin Kiinasta.