Blender konseptiveistämisen työkaluna
Hihnala, Olli (2017)
Hihnala, Olli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107427
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käy läpi Blender-mallinnusohjelman veistotyökaluja sekä veistämiseen liittyviä muodon sommittelu- ja jäsennysperiaatteita konseptiveistämisen näkökulmasta. Esiteltyjä periaatteita, työkaluja ja työtapoja on sovellettu käytäntöön opinnäytetyötä varten toteutetussa konseptiveistoprojektissa, jonka pohjalta teksti on kirjoitettu.
Konseptiveistäminen rajataan tässä opinnäytetyössä tarkoittamaan sellaista digitaalista veistotyöskentelyä, jossa veistetyt muodot ovat etusijalla ja mallin topologiaa tai sen soveltuvuutta muihin 3D-tuotannon työvaiheisiin ei oteta veistäessä huomioon. Digitaaliseen veistämiseen sovellettavista periaatteista keskitytään erityisesti muotohierarkiaan, eli siihen miten muotoja voi jäsentää jakamalla ne eri tasoihin. Lisäksi käsitellään muun muassa muotojen ryhmittämistä, hahmon liikelinjan määrittämistä, suoria ja kaarevia muotoja sekä siluetin käyttämistä apuna veistettävän muodon arvioinnissa.
Opinnäytetyössä käydään yksityiskohtaisesti läpi Blenderin veisto-ominaisuudet ja annetaan esimerkkejä niiden käytöstä konseptiveistämisessä. Veisto-ominaisuuksien lisäksi käydään läpi myös muita veistämisen kannalta keskeisiä ominaisuuksia. Tekstissä esitellään parannuksia, joilla Blenderin oletusasetuksia voi muokata sopimaan paremmin konseptiveistotyöskentelyyn.
Opinnäytetyötä varten toteutettua konseptiveistoprojektia ja sen työnkulkua käsiteltäessä nostetaan esille veistämisen eri vaiheissa eteen tulleita tilanteita ja selitetään, minkälaisiin ratkaisuihin niissä päädyttiin. Konseptiveistoprojekti toimii esimerkkinä siitä, että tietyistä rajoitteista huolimatta Blender tarjoaa laadukkaat veisto-ominaisuudet konseptiveistotyöskentelyä varten.
Konseptiveistäminen rajataan tässä opinnäytetyössä tarkoittamaan sellaista digitaalista veistotyöskentelyä, jossa veistetyt muodot ovat etusijalla ja mallin topologiaa tai sen soveltuvuutta muihin 3D-tuotannon työvaiheisiin ei oteta veistäessä huomioon. Digitaaliseen veistämiseen sovellettavista periaatteista keskitytään erityisesti muotohierarkiaan, eli siihen miten muotoja voi jäsentää jakamalla ne eri tasoihin. Lisäksi käsitellään muun muassa muotojen ryhmittämistä, hahmon liikelinjan määrittämistä, suoria ja kaarevia muotoja sekä siluetin käyttämistä apuna veistettävän muodon arvioinnissa.
Opinnäytetyössä käydään yksityiskohtaisesti läpi Blenderin veisto-ominaisuudet ja annetaan esimerkkejä niiden käytöstä konseptiveistämisessä. Veisto-ominaisuuksien lisäksi käydään läpi myös muita veistämisen kannalta keskeisiä ominaisuuksia. Tekstissä esitellään parannuksia, joilla Blenderin oletusasetuksia voi muokata sopimaan paremmin konseptiveistotyöskentelyyn.
Opinnäytetyötä varten toteutettua konseptiveistoprojektia ja sen työnkulkua käsiteltäessä nostetaan esille veistämisen eri vaiheissa eteen tulleita tilanteita ja selitetään, minkälaisiin ratkaisuihin niissä päädyttiin. Konseptiveistoprojekti toimii esimerkkinä siitä, että tietyistä rajoitteista huolimatta Blender tarjoaa laadukkaat veisto-ominaisuudet konseptiveistotyöskentelyä varten.