Lastenkodin ohjaajien kokemuksia työhyvinvoinnista
Rydberg, Ida (2017)
Rydberg, Ida
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127933
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää lastensuojelun laitostyössä työskentelevien työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen kokemuksia eteläsavolaisessa lastenkodissa. Tavoitteena on tuoda itsestään huolehtimisen tärkeyttä ja työhyvinvointia näkyvämmäksi lastenkodin työntekijöille. Työhyvinvointi on jatkuvasti läsnä työelämässä, etenkin sosiaalialalla, kun työtä tehdään omalla persoonalla. Jos työpaikalla on saatavilla toimiva malli työhyvinvoinnille, niin työssä jaksetaan paremmin.
Opinnäytetyö on tehty eteläsavolaiseen lastensuojelun laitoshoidon yksikköön. Lastenkodissa on 21 paikkaa lapsille kolmessa eri asumisyksikössä ja ne sijaitsevat samalla tontilla. Ohjaajia lastenkodissa on noin 24. Lastenkotityö on vaihtelevaa kolmivuorotyötä ja työpäivät ovat noin 8–15 tunnin pituisia. Opinnäytetyön aihe nousi esille yksikön kuukausipalaverissa. Lastenkodissa työhyvinvointiin tulee panostaa, koska lastenkodissa työskentely on ajoittain todella raskasta. Työhyvinvointia lisäämällä ohjaajat saavat voimavaroja työntekoon ja jaksavat paremmin.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmateriaali on kerätty haastattelemalla yhteensä kahdeksaa (8) lastenkodin työntekijää kolmelta eri osastolta. Näin saatiin paras kuva koko työyhteisön käsityksestä työhyvinvoinnista. Haastattelut olivat strukturoituja haastatteluja, jotka nauhoitettiin. Aineisto litteroitiin, käsiteltiin sisällönanalyysilla ja teemoittelemalla.
Tärkeimpiä työhyvinvointia tukevia asioita tulosten perusteella lastenkodissa ovat yhteisöllisyys ja työn kehittäminen. Työkavereilta saatu tuki auttaa jaksamaan ja helpottaa arkityötä, kun jokainen tietää omat tehtävänsä työpäivän aikana. Työtä saa kehittää oman näköisekseen ja päivän kulkua suunnitella omien mieltymysten mukaan, huomioiden kuitenkin pakolliset menot. Eniten lastenkotityö kuormittaa henkisesti ja psyykkisesti, kun ollaan jatkuvassa vuorovaikutuksessa. Myös monien asioiden päällekkäisyys ja ennakoimattomuus kuluttavat.
Opinnäytetyö on tehty eteläsavolaiseen lastensuojelun laitoshoidon yksikköön. Lastenkodissa on 21 paikkaa lapsille kolmessa eri asumisyksikössä ja ne sijaitsevat samalla tontilla. Ohjaajia lastenkodissa on noin 24. Lastenkotityö on vaihtelevaa kolmivuorotyötä ja työpäivät ovat noin 8–15 tunnin pituisia. Opinnäytetyön aihe nousi esille yksikön kuukausipalaverissa. Lastenkodissa työhyvinvointiin tulee panostaa, koska lastenkodissa työskentely on ajoittain todella raskasta. Työhyvinvointia lisäämällä ohjaajat saavat voimavaroja työntekoon ja jaksavat paremmin.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmateriaali on kerätty haastattelemalla yhteensä kahdeksaa (8) lastenkodin työntekijää kolmelta eri osastolta. Näin saatiin paras kuva koko työyhteisön käsityksestä työhyvinvoinnista. Haastattelut olivat strukturoituja haastatteluja, jotka nauhoitettiin. Aineisto litteroitiin, käsiteltiin sisällönanalyysilla ja teemoittelemalla.
Tärkeimpiä työhyvinvointia tukevia asioita tulosten perusteella lastenkodissa ovat yhteisöllisyys ja työn kehittäminen. Työkavereilta saatu tuki auttaa jaksamaan ja helpottaa arkityötä, kun jokainen tietää omat tehtävänsä työpäivän aikana. Työtä saa kehittää oman näköisekseen ja päivän kulkua suunnitella omien mieltymysten mukaan, huomioiden kuitenkin pakolliset menot. Eniten lastenkotityö kuormittaa henkisesti ja psyykkisesti, kun ollaan jatkuvassa vuorovaikutuksessa. Myös monien asioiden päällekkäisyys ja ennakoimattomuus kuluttavat.