IRIS-järjestelmän suorituskyky formula-tyyppisen kilpa-auton telmetriaratkaisuna
Himanen, Joni (2008)
Himanen, Joni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812034217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812034217
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö käsittelee formula-tyyppisen kilpa-auton telmetriaratkaisuja. Työn tavoitteena on tutkia, voiko kaupallinen valvontajärjestelmä IRIS (Industry Resource Internet Supervision) toimia kilpa-auton langattomana tiedonsiirtojärjestelmänä.
Työn vertailukohtana käytetään Stadian Formula Engineering Teamin rakentamaa HPF008-kilpa-autoa sekä HPF008:n nykyistä Bluetooth-tekniikkaan perustuvaa telemetriaratkaisua. Työssä pyritään tarkasti kartoittamaan ympäristö, jossa järjestelmät toimivat sekä vertaamaan järjestelmien suorituskykyä puolueettomassa ympäristössä.
Suoritetuilla testeillä pyrittiin testaamaan järjestelmien avainominaisuuksia toimintaympäristössään. Nämä testit sisältävät mittaukset kantamalle, tiedonsiirtonopeudelle ja yhteyskatkosta palautumisen viipeelle. Lisäksi arvioitiin järjestelmien yleistä soveltuvuutta tutki-malla kestävyyttä, asennettavuutta ja liitettävyyttä.
Järjestelmän tärkein ominaisuus on sen luotettavuus, joka koostuu kaikista testatuista ominaisuuksista, joten yksittäisille testeille ei asetettu painoarvoja. Kvantitatiivisten tulosten saaminen suoritetuista testeistä osoittautui vaikeaksi. Tutkimuksen lopputuloksena voidaan kiistatta pitää IRIS-järjestelmän soveltumattomuutta testattuun ympäristöön. Nykyinen HPF008:n telemetriajärjestelmä ei kuitenkaan ole optimaalinen ratkaisu langattomaan tiedonsiirtoon ratakilpa-autourheilussa.
Työn vertailukohtana käytetään Stadian Formula Engineering Teamin rakentamaa HPF008-kilpa-autoa sekä HPF008:n nykyistä Bluetooth-tekniikkaan perustuvaa telemetriaratkaisua. Työssä pyritään tarkasti kartoittamaan ympäristö, jossa järjestelmät toimivat sekä vertaamaan järjestelmien suorituskykyä puolueettomassa ympäristössä.
Suoritetuilla testeillä pyrittiin testaamaan järjestelmien avainominaisuuksia toimintaympäristössään. Nämä testit sisältävät mittaukset kantamalle, tiedonsiirtonopeudelle ja yhteyskatkosta palautumisen viipeelle. Lisäksi arvioitiin järjestelmien yleistä soveltuvuutta tutki-malla kestävyyttä, asennettavuutta ja liitettävyyttä.
Järjestelmän tärkein ominaisuus on sen luotettavuus, joka koostuu kaikista testatuista ominaisuuksista, joten yksittäisille testeille ei asetettu painoarvoja. Kvantitatiivisten tulosten saaminen suoritetuista testeistä osoittautui vaikeaksi. Tutkimuksen lopputuloksena voidaan kiistatta pitää IRIS-järjestelmän soveltumattomuutta testattuun ympäristöön. Nykyinen HPF008:n telemetriajärjestelmä ei kuitenkaan ole optimaalinen ratkaisu langattomaan tiedonsiirtoon ratakilpa-autourheilussa.