Pikaviestipalvelut ja suoramarkkinointi
Soininen, Pia (2017)
Soininen, Pia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148079
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli tutkia suomalaisten kuluttajien pikaviestikäyttäytymistä. Pikaviestipalvelut ovat tulleet kuluttajien arkielämään viimeisen kymmenen vuoden aikana. Pikaviestipalvelujen käyttö muokkautuu ja muuttuu digitaalisten ympäristöjen muuttumisen kanssa. Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli saada tuore kuva kuluttajien tämän hetken pikaviestikäyttäytymisestä. Tarkoituksena oli tuottaa ajankohtaista tietoa suomalaisesta kuluttajasta. Tutkimukset suunniteltiin niin, että lopputuloksena olisi sellaista tietoa, joka hyödyntää verkkomarkkinoinnin ja mobiilimarkkinoinnin suunnittelijoita.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa kuvataan suoramarkkinoinnin ominaisuuksia. Pääpaino pyritään kohdistamaan digitaalisuuden tuomiin muutoksiin mainonnassa ja markkinoinnissa. Teoria osuudessa pyritään tuomaan esiin käytettävissä olevasta teoriasta mahdollisimman tuoretta tietoa. Kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut digitalisaation rinnalla radikaalisti. Mobiilin käyttö lisääntyy edelleen. Tällä on vaikutusta kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja sitä kautta suoramarkkinoinnin kohdentamiseen. Tietoperustassa on esitelty ne kanavat, joita suomalaiset käyttävät 2017 ja pyritty löytämään viestintäkäyttäytymisen kannalta keskeisiä ilmiöitä.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin laadullinen tutkimus. Tutkimus tehtiin pääkaupunkiseudulla maaliskuussa 2017. Koska tutkimuksessa tarkoitus oli tutkia ilmiötä, pikaviestikäyttäytymistä, oli tarkoituksen mukaista toteuttaa tutkimus laadullisena tutkimuksena. Aineistonhankintakeinoina käytettiin teemahaastatteluja; yksilöhaastatteluja osalle haastatelluista ja ryhmähaastattelu käyttäen pikaviestisovellusta osalle. Yhteensä haastatteluihin osallistui 12 henkilöä eri ikäryhmistä.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että eri ikäryhmien välillä pikaviestinten käytössä on paljon eroja. Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin vetää johtopäätöksiä, että käytettävillä sovelluksilla on eri ikäryhmissä eri käyttötavat ja -tarpeet. Nuorilla käyttäjillä pikaviestisovellusten käyttö kuuluu vahvasti osana sosiaaliseen elämään ja ryhmien muodostaminen on hyvin tärkeää. Aikuisilla käyttäjillä pikaviestien käytön takana on useammin tarve. Sosiaalisen median käyttö on heillä erillään pikaveistipalveluista. Nuoret käyttäjät hyödyntävät pikaviestipalveluja samaan tapaan, kuin sosiaalisen median kanavia perinteisesti käytetään. Yhdistävä tekijä kaiken ikäisillä kuluttajilla oli viestittelyn siirtyminen pienempiin ryhmiin
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa kuvataan suoramarkkinoinnin ominaisuuksia. Pääpaino pyritään kohdistamaan digitaalisuuden tuomiin muutoksiin mainonnassa ja markkinoinnissa. Teoria osuudessa pyritään tuomaan esiin käytettävissä olevasta teoriasta mahdollisimman tuoretta tietoa. Kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut digitalisaation rinnalla radikaalisti. Mobiilin käyttö lisääntyy edelleen. Tällä on vaikutusta kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja sitä kautta suoramarkkinoinnin kohdentamiseen. Tietoperustassa on esitelty ne kanavat, joita suomalaiset käyttävät 2017 ja pyritty löytämään viestintäkäyttäytymisen kannalta keskeisiä ilmiöitä.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin laadullinen tutkimus. Tutkimus tehtiin pääkaupunkiseudulla maaliskuussa 2017. Koska tutkimuksessa tarkoitus oli tutkia ilmiötä, pikaviestikäyttäytymistä, oli tarkoituksen mukaista toteuttaa tutkimus laadullisena tutkimuksena. Aineistonhankintakeinoina käytettiin teemahaastatteluja; yksilöhaastatteluja osalle haastatelluista ja ryhmähaastattelu käyttäen pikaviestisovellusta osalle. Yhteensä haastatteluihin osallistui 12 henkilöä eri ikäryhmistä.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että eri ikäryhmien välillä pikaviestinten käytössä on paljon eroja. Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin vetää johtopäätöksiä, että käytettävillä sovelluksilla on eri ikäryhmissä eri käyttötavat ja -tarpeet. Nuorilla käyttäjillä pikaviestisovellusten käyttö kuuluu vahvasti osana sosiaaliseen elämään ja ryhmien muodostaminen on hyvin tärkeää. Aikuisilla käyttäjillä pikaviestien käytön takana on useammin tarve. Sosiaalisen median käyttö on heillä erillään pikaveistipalveluista. Nuoret käyttäjät hyödyntävät pikaviestipalveluja samaan tapaan, kuin sosiaalisen median kanavia perinteisesti käytetään. Yhdistävä tekijä kaiken ikäisillä kuluttajilla oli viestittelyn siirtyminen pienempiin ryhmiin