Löytääkö nuori palveluja? : Palveluohjausoppitunteja kouluun
Hypén, Kirsi (2017)
Hypén, Kirsi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158304
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on auttaa nuoria hyödyntämään heille tarkoitettuja yhteiskunnan palveluja. Tämä tapahtuu kehittämällä koulun palveluohjausta. Antamalla palveluohjausta peruskoulussa vahvistetaan nuorten itsenäistä selviytymistä ja kansalaistaitoja sekä ehkäistään syrjäytymistä. Riittävän varhainen palveluista tiedottaminen ja opastaminen niiden käytössä antaa nuorille valmiuksia tulevaisuuden haasteisiin.
Nuorten arkielämän taitojen puutteellisuuteen ja syrjäytymiseen on kiinnitetty huomiota erityisesti kouluissa ja mediassa. Kansalaistaitojen vahvistaminen on ensiarvoisen tärkeää nuorten hyvinvoinnille ja elämässä selviytymiselle. Yhteiskuntamme palvelujärjestelmän pirstaleisuus vaikeuttaa kokonaisuuden hahmottamista, eikä nuori useinkaan tiedä, mistä lähtisi apua hakemaan ja kuinka toimia asioidensa hoitamiseksi. Nuoret tarvitsevat henkilökohtaista kohtaamista ja neuvontaa sekä kokonaisvaltaista elämäntilanteensa ja tarpeidensa huomioimista. Palveluiden tulisi olla helposti saavutettavia ja toimia luotettavasti yhden luukun periaatteella.
Kehittämistyön tilaajana on Espoossa toimiva Koulumestarin koulu. Kohderyhmänä on tämän alakoulun 6. luokan oppilaat vuonna 2016. Selvitin nuorten palvelujen saatavuutta ja suunnittelin koululle palveluohjausopetuksen. Kehittämistyön menetelminä ovat Webropol-kyselyt ja palveluohjausoppitunnit sisältäen ryhmätehtävän. Nuoret osallistuivat mielenkiinnolla kyselyyn ja palveluohjausopetukseen. He ymmärsivät asian tärkeyden ja ottivat mielellään vastaan tietoja nuorten palveluista. Moni nuori tarvitsee tukea eikä opettajilla ole ollut riittäviä keinoja heidän auttamisekseen.
Palveluohjausopetuksen kautta nuoret saivat tietoa muun muassa nuorisotyöstä, sosiaali- ja terveysalan palveluista, järjestöistä, nuorten palvelukeskuksista ja neuvonnasta. He saivat soveltaa oppimaansa kuvitteellisten ongelmatilanteiden selvittämisessä ryhmätyössä. Näin he saivat kehittää omia valmiuksiaan toimia elämän erilaisissa haasteissa. Kehittämistyön kautta saatua tietoa nuorten tarpeista ja palveluiden saatavuudesta on välitetty koulun opettajille ja oppilashuollon työntekijöille. Opettajat saivat käyttöönsä myös nettilinkkejä nuorten palveluista ja siten lisää välineitä oppilaiden tukemiseen.
Yhteistyö koulun henkilökunnan ja oppilaiden kanssa on ollut oikein hyvää ja innostavaa. Koulumestarin koulu haluaa järjestää jatkossakin palveluohjausta tuleville 6. luokan oppilaille ja välittää tietoa myös heidän vanhemmilleen. Palveluohjausopetusta kehitetään edelleen ja pyritään jalkauttamaan myös muihin kouluihin.
Nuorten arkielämän taitojen puutteellisuuteen ja syrjäytymiseen on kiinnitetty huomiota erityisesti kouluissa ja mediassa. Kansalaistaitojen vahvistaminen on ensiarvoisen tärkeää nuorten hyvinvoinnille ja elämässä selviytymiselle. Yhteiskuntamme palvelujärjestelmän pirstaleisuus vaikeuttaa kokonaisuuden hahmottamista, eikä nuori useinkaan tiedä, mistä lähtisi apua hakemaan ja kuinka toimia asioidensa hoitamiseksi. Nuoret tarvitsevat henkilökohtaista kohtaamista ja neuvontaa sekä kokonaisvaltaista elämäntilanteensa ja tarpeidensa huomioimista. Palveluiden tulisi olla helposti saavutettavia ja toimia luotettavasti yhden luukun periaatteella.
Kehittämistyön tilaajana on Espoossa toimiva Koulumestarin koulu. Kohderyhmänä on tämän alakoulun 6. luokan oppilaat vuonna 2016. Selvitin nuorten palvelujen saatavuutta ja suunnittelin koululle palveluohjausopetuksen. Kehittämistyön menetelminä ovat Webropol-kyselyt ja palveluohjausoppitunnit sisältäen ryhmätehtävän. Nuoret osallistuivat mielenkiinnolla kyselyyn ja palveluohjausopetukseen. He ymmärsivät asian tärkeyden ja ottivat mielellään vastaan tietoja nuorten palveluista. Moni nuori tarvitsee tukea eikä opettajilla ole ollut riittäviä keinoja heidän auttamisekseen.
Palveluohjausopetuksen kautta nuoret saivat tietoa muun muassa nuorisotyöstä, sosiaali- ja terveysalan palveluista, järjestöistä, nuorten palvelukeskuksista ja neuvonnasta. He saivat soveltaa oppimaansa kuvitteellisten ongelmatilanteiden selvittämisessä ryhmätyössä. Näin he saivat kehittää omia valmiuksiaan toimia elämän erilaisissa haasteissa. Kehittämistyön kautta saatua tietoa nuorten tarpeista ja palveluiden saatavuudesta on välitetty koulun opettajille ja oppilashuollon työntekijöille. Opettajat saivat käyttöönsä myös nettilinkkejä nuorten palveluista ja siten lisää välineitä oppilaiden tukemiseen.
Yhteistyö koulun henkilökunnan ja oppilaiden kanssa on ollut oikein hyvää ja innostavaa. Koulumestarin koulu haluaa järjestää jatkossakin palveluohjausta tuleville 6. luokan oppilaille ja välittää tietoa myös heidän vanhemmilleen. Palveluohjausopetusta kehitetään edelleen ja pyritään jalkauttamaan myös muihin kouluihin.