Miesjahti Mennään naimisiin -häämessuilla 2017
Roine, Kukka (2017)
Roine, Kukka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158294
Tiivistelmä
Mennään naimisiin –häämessuvieraista vain 15 prosenttia on miehiä. Miehille suunniteltuja palveluja ei suomalaisilla häämessuilla vielä ole. Kävisivätkö miehet enemmän häämessuilla, jos heillä olisi mahdollisuus nauttia miehille suunnatusta ohjelmasta häämessujen aikana?
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka saada Mennään naimisiin –häämessuille enemmän mieskävijöitä. Aihetta tutkittiin tammikuussa 2017 kvantitatiivisen, eli määrällisen, tutkimuksen avulla Mennään naimisiin –häämessuilla. Kvantitatiivisen tutkimus-otteen tukena käytettiin strukturoimatonta havainnointia tutkimusmenetelmänä. Tutkimus to-teutettiin kyselytutkimuksena ja se oli suunnattu messujen mieskävijöille. Sen tavoitteena oli selvittää olisiko miehille suunnatuilla messupalveluille kysyntää. Sen lisäksi selvitettiin millai-set palvelut voisivat viehättää häämessujen mieskävijöitä.
Idea opinnäytetyön aiheesta syntyi toimeksiantajan toiveesta saada tietoa liittyen häämessu-jen mieskävijöihin. Toimeksiantajalla oli tarve saada tietoa millä keinoin häämessuille voisi saada enemmän mieskävijöitä ja millaiset palvelut voisivat heitä erityisesti viehättää.
Tietoperustassa kerrotaan ensimmäiseksi vetovoimaisesta messutapahtumasta ja sen alalu-kuina käsitellään tavoitteiden asettelua, palvelupolkua, kuluttajakäyttäytymistä ostoprosessis-sa, tarinallistamista ja elämyksellisyyttä sekä messutapahtumien historiaa Suomessa. Tieto-perusta jatkuu Markkinoinnin osiolla, jossa kerrotaan markkinointiviestinnästä ennen messu-ja, segmentoinnista, digi- ja jälkimarkkinoinnista. Teoriaosuuden kolmannessa osassa käy-dään läpi aihetta häämessut Suomessa ja ulkomailla. Osio kertoo häätrendeistä ja vertailee erilaisia häämessuja keskenään.
Tutkimustulosten mukaan miehille suunnatuilla messupalveluilla on tarvetta. Mieskävijöillä on kiinnostusta ja halua osallistua erityisesti miehille suunnattuihin messupalveluihin, kuten esi-merkiksi Groom’s Loungeen. Tuloksista kävi myös ilmi, että moni mieskävijä toivoisi messuil-le aluetta, johon olisi koottu miehille hääpalveluja, kuten esimerkiksi pukeutumiseen ja kulje-tuksiin liittyen.
Jatkotutkimusehdotuksena on hyödyntää kvalitatiivisen, eli laadullisen, tutkimusotteen käyt-töä kvantitatiivisen, eli määrällisen, tutkimusotteen tukena. Kyselytutkimuksen lisäksi ehdot-taisin mieskävijöiden haastattelua, jotta määrällisten tulosten ohella saataisiin syvällisempiä tuloksia. Jatkotutkimuksessa voisi myös vertailla keskenään messujen nais- ja mieskävijöiden vastauksia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka saada Mennään naimisiin –häämessuille enemmän mieskävijöitä. Aihetta tutkittiin tammikuussa 2017 kvantitatiivisen, eli määrällisen, tutkimuksen avulla Mennään naimisiin –häämessuilla. Kvantitatiivisen tutkimus-otteen tukena käytettiin strukturoimatonta havainnointia tutkimusmenetelmänä. Tutkimus to-teutettiin kyselytutkimuksena ja se oli suunnattu messujen mieskävijöille. Sen tavoitteena oli selvittää olisiko miehille suunnatuilla messupalveluille kysyntää. Sen lisäksi selvitettiin millai-set palvelut voisivat viehättää häämessujen mieskävijöitä.
Idea opinnäytetyön aiheesta syntyi toimeksiantajan toiveesta saada tietoa liittyen häämessu-jen mieskävijöihin. Toimeksiantajalla oli tarve saada tietoa millä keinoin häämessuille voisi saada enemmän mieskävijöitä ja millaiset palvelut voisivat heitä erityisesti viehättää.
Tietoperustassa kerrotaan ensimmäiseksi vetovoimaisesta messutapahtumasta ja sen alalu-kuina käsitellään tavoitteiden asettelua, palvelupolkua, kuluttajakäyttäytymistä ostoprosessis-sa, tarinallistamista ja elämyksellisyyttä sekä messutapahtumien historiaa Suomessa. Tieto-perusta jatkuu Markkinoinnin osiolla, jossa kerrotaan markkinointiviestinnästä ennen messu-ja, segmentoinnista, digi- ja jälkimarkkinoinnista. Teoriaosuuden kolmannessa osassa käy-dään läpi aihetta häämessut Suomessa ja ulkomailla. Osio kertoo häätrendeistä ja vertailee erilaisia häämessuja keskenään.
Tutkimustulosten mukaan miehille suunnatuilla messupalveluilla on tarvetta. Mieskävijöillä on kiinnostusta ja halua osallistua erityisesti miehille suunnattuihin messupalveluihin, kuten esi-merkiksi Groom’s Loungeen. Tuloksista kävi myös ilmi, että moni mieskävijä toivoisi messuil-le aluetta, johon olisi koottu miehille hääpalveluja, kuten esimerkiksi pukeutumiseen ja kulje-tuksiin liittyen.
Jatkotutkimusehdotuksena on hyödyntää kvalitatiivisen, eli laadullisen, tutkimusotteen käyt-töä kvantitatiivisen, eli määrällisen, tutkimusotteen tukena. Kyselytutkimuksen lisäksi ehdot-taisin mieskävijöiden haastattelua, jotta määrällisten tulosten ohella saataisiin syvällisempiä tuloksia. Jatkotutkimuksessa voisi myös vertailla keskenään messujen nais- ja mieskävijöiden vastauksia.