A) Pieniä, suuria unelmia -opinnäytekonsertti B) Oppilaana pikkupianisti : kuinka tukea soitto-oppilaan musiikillista kehittymistä?
Kämppi, Maria (2017)
Kämppi, Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168473
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kaksiosainen sisältäen taiteellisen ja kirjallisen osion, joista molemmilla on yhtä suuri painoarvo. Taiteellinen osio koostuu opinnäytekonsertista ”Pieniä, suuria unelmia”, joka järjestettiin Riihimäen musiikkiopistolla 30.3.2017. Konsertti oli osana ”Pelkkänä korvana” - konserttisarjaa.
Kirjallisessa osiossa käsittelen soitto-oppilaan musiikillisen kehittymisen tukemiseen liittyviä tekijöitä pianonsoiton alkeisopetuksen kannalta.
Aluksi käsittelen musiikin eri osa-alueita ja niiden opettamista. Tuon käytännönläheisesti esille, miten pienelle piano-oppilaalle tulisi opettaa kehonkäyttöä sekä pulssiin, sointiin ja musiikin karaktääriin liittyviä asioita.
Seuraavaksi pohdin oppilaan motivaatioon vaikuttavia tekijöitä ja harjoittelutaitoja. Lisäksi käyn läpi nuotinluvun opetteluun liittyviä haasteita sekä korvakuulolta soittamisesta saatavia hyötyjä.
Lopuksi käsittelen opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta soitonopetuksessa. Pohdin, mitä tekijöitä opettajan tulee huomioida tarjotakseen oppilaalle suotuisan ilmapiirin oppimista ja kokonaisvaltaista kehittymistä varten.
Kirjallisessa osiossa käsittelen soitto-oppilaan musiikillisen kehittymisen tukemiseen liittyviä tekijöitä pianonsoiton alkeisopetuksen kannalta.
Aluksi käsittelen musiikin eri osa-alueita ja niiden opettamista. Tuon käytännönläheisesti esille, miten pienelle piano-oppilaalle tulisi opettaa kehonkäyttöä sekä pulssiin, sointiin ja musiikin karaktääriin liittyviä asioita.
Seuraavaksi pohdin oppilaan motivaatioon vaikuttavia tekijöitä ja harjoittelutaitoja. Lisäksi käyn läpi nuotinluvun opetteluun liittyviä haasteita sekä korvakuulolta soittamisesta saatavia hyötyjä.
Lopuksi käsittelen opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta soitonopetuksessa. Pohdin, mitä tekijöitä opettajan tulee huomioida tarjotakseen oppilaalle suotuisan ilmapiirin oppimista ja kokonaisvaltaista kehittymistä varten.