Ulkomaalaisen työntekijän sopeutuminen yritykseen : Case Wärtsilä Finland
Wetz, Essi (2017)
Wetz, Essi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188941
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka Wärtsilä Finlandin ulkomaalaiset työntekijät ovat sopeutuneet yritykseen, ja kuinka heidän sopeutumistaan voitaisiin jatkossa edesauttaa. Haluttiin myös selvittää, kuinka eri kulttuuri-vaikutukset tulevat esille. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt työskentelivät Wärtsilä Shared Service Center osastolla. Koska Wärtsilä on suuri kansainvälinen yritys, on aihe hyvin ajankohtainen.
Tutkimuksen teoria muodostuu kulttuuriosuudesta, jossa kerrotaan kulttuurin ilmenemistä ja sen vaikutuksia. Pääteorialähteenä käytettiin Geer Hofsteden tutkimusta eri kulttuurivaikutuksista. Teoriassa esitetään myös työllistymisen eri vaiheet, kuten rekrytointi, perehdytys ja työntekijän työyhteisössä toimimisen tukeminen. Teoriassa kerrotaan myös Wärtsilän omat toimintamallit kyseisissä prosesseissa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus ja vastaukset kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomakkeella on haluttu selvittää, kuinka eri kulttuurivaikutukset näkyvät vastauksissa Tutkimuksen keskeisimmät havainnot liittyivät kyselyssä ilmenneisiin ristiriitoihin teoriassa esitettyjen kulttuurivaikutusten kanssa. Yhtäläisyyksiäkin kuitenkin ilmeni esitetyn teorian kanssa. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että jokainen ihminen on omanlaisensa yksilö, eikä ole sidottu tiukasti tiettyyn kulttuuriin. Tutkimustulosten perusteella voitiin tehdä kehitysideat yritykselle.
Tutkimuksen teoria muodostuu kulttuuriosuudesta, jossa kerrotaan kulttuurin ilmenemistä ja sen vaikutuksia. Pääteorialähteenä käytettiin Geer Hofsteden tutkimusta eri kulttuurivaikutuksista. Teoriassa esitetään myös työllistymisen eri vaiheet, kuten rekrytointi, perehdytys ja työntekijän työyhteisössä toimimisen tukeminen. Teoriassa kerrotaan myös Wärtsilän omat toimintamallit kyseisissä prosesseissa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus ja vastaukset kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomakkeella on haluttu selvittää, kuinka eri kulttuurivaikutukset näkyvät vastauksissa Tutkimuksen keskeisimmät havainnot liittyivät kyselyssä ilmenneisiin ristiriitoihin teoriassa esitettyjen kulttuurivaikutusten kanssa. Yhtäläisyyksiäkin kuitenkin ilmeni esitetyn teorian kanssa. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että jokainen ihminen on omanlaisensa yksilö, eikä ole sidottu tiukasti tiettyyn kulttuuriin. Tutkimustulosten perusteella voitiin tehdä kehitysideat yritykselle.