Yli 35-vuotiaiden ensiodottajien kokemuksia äitiysneuvolan terveydenhoitajan vastaanottopalveluista
Laulainen, Jaana; Pulkkinen, Minna (2017)
Laulainen, Jaana
Pulkkinen, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199013
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoitus oli kuvata yli 35-vuotiaiden ensiodottajien kokemuksia äitiysneuvolan terveydenhoitajan vastaanottopalveluista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena avoimista kysymyksistä koostuvalla kyselyllä. Kyselyssä pyydettiin vastaajaa kertomaan, millaisia kokemuksia hänellä on terveydenhoitajan vastaanottopalveluista neuvolassa, sekä kuvaamaan onnistunut ja epäonnistunut kokemus. Kysely toteutettiin perheille ja raskaana oleville suunnatuilla internet-keskustelupalstoilla kaksplus.fi ja vauva.fi. Keskustelupalstoille tehtiin keskustelunavaus ja keskustelunavauksen yhteyteen laitettiin linkki e-lomakkeeseen. Linkin kautta vastaaja pääsi vastaamaan kyselyyn. Näin säilytettiin anonymiteetti. Kysely oli auki viisi kuukautta, jonka aikana tavoitettiin kuusi vastaajaa. Lisäksi aineistoa täydennettiin teksteillä, joita yli 35-vuotiaat ensiodottajat olivat kirjoittaneet perheille ja odottaville suunnatuilla keskustelupalstoilla liittyen äitiysneuvolan terveydenhoitajan vastaanottokäynteihin. Kokemuksia kerättiin 16 eri nimimerkiltä.
Suuri osa opinnäytetyön kyselyn vastaajista ei kokenut saaneensa hyödyllistä tietoa tai he saivat hyödyllistä tietoa vähän. Suurimmalla osalla vastaajista kokemukset olivat olleet neutraaleja, tai heillä ei ole ollut vahvoja negatiivisia tai positiivisia kokemuksia. Osalla vastaajista oli kokemuksia, että heidän kohtaamisen yhteydessä tehtiin oletuksia eikä yksilöllisyyttä tai annettua palautetta huomioitu. Lisäksi kielimuuri tuotti ongelmia. Osa vastaajista koki terveydenhoitajan osaavana ammattilaisena sekä kaksi vastaajista otettiin huomioon yksilöllisesti siten, että valmiista vastaanottokäyntienkaavoista poikettiin. Foorumi tekstien kirjoittajien käyttämät kuvailevat sanat liittyen terveydenhoitajaan olivat selvästi positiivisia. Terveydenhoitaja koettiin kuuntelevana, myötätuntoisena ja kannustavana.
Tämän opinnäytetyön tuloksista saadulla tiedolla voidaan kehittää neuvolassa työskentelevien terveydenhoitajien taitoja yli 35-vuotiaan ensiodottajan kohtaamisessa. Kokemustieto on arvokasta tietoa ja sen avulla voidaan kehittää neuvolan terveydenhoitajan vastaanottopalveluita entistä paremmaksi ja enemmän yksilöä huomioivaksi. Aihepiiriä ei ole tutkittu paljoa, joten jatkotutkimus on tarpeen, etenkin kun tämän opinnäytetyön tuloksista nousee esiin kehitystarpeita. On tärkeä selvittää, onko neuvolassa terveydenhoitajan jakama tieto sellaista, että se palvelee myös yli 35-vuotiaita ensiodottajia. Yli 35-vuotiaiden ensiodottajien tavoittamiseksi seuraavalle opinnäytetyölle tai tutkimukselle aineistonkeruumenetelmäksi voisi soveltaa esimerkiksi teemahaastattelua. Jos seuraavakin tutkimus toteutetaan kirjallisesti, vastaajia voisi tavoitella suoraan neuvoloista.
Suuri osa opinnäytetyön kyselyn vastaajista ei kokenut saaneensa hyödyllistä tietoa tai he saivat hyödyllistä tietoa vähän. Suurimmalla osalla vastaajista kokemukset olivat olleet neutraaleja, tai heillä ei ole ollut vahvoja negatiivisia tai positiivisia kokemuksia. Osalla vastaajista oli kokemuksia, että heidän kohtaamisen yhteydessä tehtiin oletuksia eikä yksilöllisyyttä tai annettua palautetta huomioitu. Lisäksi kielimuuri tuotti ongelmia. Osa vastaajista koki terveydenhoitajan osaavana ammattilaisena sekä kaksi vastaajista otettiin huomioon yksilöllisesti siten, että valmiista vastaanottokäyntienkaavoista poikettiin. Foorumi tekstien kirjoittajien käyttämät kuvailevat sanat liittyen terveydenhoitajaan olivat selvästi positiivisia. Terveydenhoitaja koettiin kuuntelevana, myötätuntoisena ja kannustavana.
Tämän opinnäytetyön tuloksista saadulla tiedolla voidaan kehittää neuvolassa työskentelevien terveydenhoitajien taitoja yli 35-vuotiaan ensiodottajan kohtaamisessa. Kokemustieto on arvokasta tietoa ja sen avulla voidaan kehittää neuvolan terveydenhoitajan vastaanottopalveluita entistä paremmaksi ja enemmän yksilöä huomioivaksi. Aihepiiriä ei ole tutkittu paljoa, joten jatkotutkimus on tarpeen, etenkin kun tämän opinnäytetyön tuloksista nousee esiin kehitystarpeita. On tärkeä selvittää, onko neuvolassa terveydenhoitajan jakama tieto sellaista, että se palvelee myös yli 35-vuotiaita ensiodottajia. Yli 35-vuotiaiden ensiodottajien tavoittamiseksi seuraavalle opinnäytetyölle tai tutkimukselle aineistonkeruumenetelmäksi voisi soveltaa esimerkiksi teemahaastattelua. Jos seuraavakin tutkimus toteutetaan kirjallisesti, vastaajia voisi tavoitella suoraan neuvoloista.