Kuraattoripalvelut päivähoidon esiopetuksen oppilashuollossa Joensuun seudulla
Nevalainen, Ulla-Maija; Pussinen, Katri (2017)
Nevalainen, Ulla-Maija
Pussinen, Katri
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239822
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli selkeyttää Joensuun päivähoidon esiopetuksessa toimivien kuraattorien työnkuvaa uuden oppilashuoltolain tuomien muutosten jälkeen. Opinnäytetyömme tuotoksena syntynyt opas perustuu oppilashuoltolakiin,
esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin ja Joensuun seudun esiopetussuunnitelmaan. Keskeisenä osana oppaassa on Joensuun päivähoidon esiopetuksen kuraattoreja
haastattelemalla saatu käytännön näkemys heidän työnkuvastaan esiopetuksen kuraattoreina.
Opas on suunnattu Joensuun seudun päivähoidon esiopetuksen lastentarhanopettajille,
koska heillä on esiopetuksen henkilökuntaan kuuluvana ensisijainen vastuu ryhmänsä hyvinvoinnista. Oppaassa kuvataan päivähoidon esiopetuksen oppilashuollon kuraattorien
palveluita Joensuun seudulla.
Oppaan avulla Joensuun päivähoidon esiopetuksen kuraattorit voivat tehdä tunnetummaksi omaa työnkuvaansa yhtenä osana oppilashuollon palveluita. Jatkotutkimuksen aihe
voisi olla selvittää, onko opas otettu päivähoidossa toimivien esiopetuksen lastentarhanopettajien keskuudessa hyvin vastaan ja onko siitä ollut hyötyä esiopetuksen oppilashuollon kuratiivisten palveluiden selkeyttämisessä.
esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin ja Joensuun seudun esiopetussuunnitelmaan. Keskeisenä osana oppaassa on Joensuun päivähoidon esiopetuksen kuraattoreja
haastattelemalla saatu käytännön näkemys heidän työnkuvastaan esiopetuksen kuraattoreina.
Opas on suunnattu Joensuun seudun päivähoidon esiopetuksen lastentarhanopettajille,
koska heillä on esiopetuksen henkilökuntaan kuuluvana ensisijainen vastuu ryhmänsä hyvinvoinnista. Oppaassa kuvataan päivähoidon esiopetuksen oppilashuollon kuraattorien
palveluita Joensuun seudulla.
Oppaan avulla Joensuun päivähoidon esiopetuksen kuraattorit voivat tehdä tunnetummaksi omaa työnkuvaansa yhtenä osana oppilashuollon palveluita. Jatkotutkimuksen aihe
voisi olla selvittää, onko opas otettu päivähoidossa toimivien esiopetuksen lastentarhanopettajien keskuudessa hyvin vastaan ja onko siitä ollut hyötyä esiopetuksen oppilashuollon kuratiivisten palveluiden selkeyttämisessä.