Brändin visuaalisen viestinnän ilmeen uudistaminen : Torres Spirits, Torres Master Distillers
Heikura, Tuuli (2017)
Heikura, Tuuli
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610500
Tiivistelmä
Opinnäytteen toimeksiantajana toimi Torres Spirits, espanjalainen alkoholituottaja, jonka Suomen alueen brändilähettiläs Jani Virta toivoi tuotettavan visuaalista materiaalia käytettäväksi arkiseen myyntityöhön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli uudistaa yrityksen brändin visuaalisen viestinnän elementtejä ja luoda uutta kohderyhmää palveleva visuaalinen materiaali koulutus -ja messukäyttöön.
Tavoitteena oli esitellä tuotteiden hyödynnettävyyttä cocktailien valmistuksessa. Samalla ilmennettiin tarinallistamisen keinoja brändin ja visuaalisen viestinnän toteutuksessa. Opinnäytteen tietoperusta rakennettiin brändäyksen ja visuaalisen viestinnän periaatteiden ympärille, ja tässä opinnäytteessä näkökulmana toimi brändäyksen uusi ajattelumalli, joka kiteytyy mielikuvayhteiskunnan nousun ja aineettomien resurssien ympärille. Samoin viestintä on tässä ajattelumallissa integroitu osaksi brändin rakennusta. Tietoperustan tukena käytettiin havainnollistavina esimerkkeinä benchmarking-tyylisesti kahta muuta alkoholituotannon alan yritystä, jotka ovat käyttäneet samankaltaisia keinoja brändin ja viestinnän rakentamisessa.
Opinnäytteessä saatiin tuotettua toimeksiantajalle ensiarvoista tietoa brändin rakennuksen aineettomien resurssien hyödyntämisestä sekä uusia näkökulmia visuaalisen viestinnän toteutukseen, ja siihen, kuinka onnistuneesti erotetaan brändin eri haarat toisistaan luoden kuitenkin yhtenäisen linjausten kokonaisuuden. Opinnäytteessä tuotettiin toimeksiantajalle valmis visuaalinen materiaali koulutus -ja messukäyttöön. Samalla annettiin viitteitä siitä, kuinka tässä opinnäytteessä esiteltyjä visuaalisia linjauksia voidaan toteuttaa myös muussa viestinnässä, kuten sosiaalisessa mediassa, ja näin rakentaa yhtenäinen visuaalisten linjausten kokonaisuus uutta brändin haaraa ajatellen.
Jatkotoimenpiteitä ajatellen tätä opinnäytettä voi hyödyntää yrityksen brändin uusina toimintaohjeina painottaen aineettomien resurssien ja mielikuvatekijöiden hyödyntämiseen. Samalla se antaa hyvät rakennusohjeet visuaalisen viestinnän toteutukseen esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa ja antaa ensiarvoista tietoa toimeksiantajalle brändin ja tuotteiden tämänhetkisistä vahvuuksista ja heikkouksista.
Tavoitteena oli esitellä tuotteiden hyödynnettävyyttä cocktailien valmistuksessa. Samalla ilmennettiin tarinallistamisen keinoja brändin ja visuaalisen viestinnän toteutuksessa. Opinnäytteen tietoperusta rakennettiin brändäyksen ja visuaalisen viestinnän periaatteiden ympärille, ja tässä opinnäytteessä näkökulmana toimi brändäyksen uusi ajattelumalli, joka kiteytyy mielikuvayhteiskunnan nousun ja aineettomien resurssien ympärille. Samoin viestintä on tässä ajattelumallissa integroitu osaksi brändin rakennusta. Tietoperustan tukena käytettiin havainnollistavina esimerkkeinä benchmarking-tyylisesti kahta muuta alkoholituotannon alan yritystä, jotka ovat käyttäneet samankaltaisia keinoja brändin ja viestinnän rakentamisessa.
Opinnäytteessä saatiin tuotettua toimeksiantajalle ensiarvoista tietoa brändin rakennuksen aineettomien resurssien hyödyntämisestä sekä uusia näkökulmia visuaalisen viestinnän toteutukseen, ja siihen, kuinka onnistuneesti erotetaan brändin eri haarat toisistaan luoden kuitenkin yhtenäisen linjausten kokonaisuuden. Opinnäytteessä tuotettiin toimeksiantajalle valmis visuaalinen materiaali koulutus -ja messukäyttöön. Samalla annettiin viitteitä siitä, kuinka tässä opinnäytteessä esiteltyjä visuaalisia linjauksia voidaan toteuttaa myös muussa viestinnässä, kuten sosiaalisessa mediassa, ja näin rakentaa yhtenäinen visuaalisten linjausten kokonaisuus uutta brändin haaraa ajatellen.
Jatkotoimenpiteitä ajatellen tätä opinnäytettä voi hyödyntää yrityksen brändin uusina toimintaohjeina painottaen aineettomien resurssien ja mielikuvatekijöiden hyödyntämiseen. Samalla se antaa hyvät rakennusohjeet visuaalisen viestinnän toteutukseen esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa ja antaa ensiarvoista tietoa toimeksiantajalle brändin ja tuotteiden tämänhetkisistä vahvuuksista ja heikkouksista.