Markkinointi- ja viestintäsuunnitelma sähkö- ja prosessitekniikan tuotteiden maahantuontiyritykselle
Viljakka, Emilia (2017)
Viljakka, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610542
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointi- ja viestintäsuunnitelma, joka toteutettiin sähkö- ja prosessitekniikan tuotteita maahantuovan ja myyvän Yritys X:n toimeksiantona. Opinnäytetyön tarkoituksena on viedä Yritys X:n markkinointi ja viestintä 2010-luvulle luomalla markkinointi- ja viestintäsuunnitelma, joka ensisijaisesti generoi lisää liikevaihtoa ja toissijaisesti lisää tunnettuutta, joka taas kasvattaa tulevaisuuden liikevaihtoa. Oleellista on, että suunnitelma sisältää kustannustehokkaita tapoja Yritys X:n tuotemarkkinointiin sekä asiakasintegraation kasvattamiseen.
Työssä kuvataan Yritys X:n toimintaa yritysesittelyssä, jossa tarkastellaan lisäksi Yritys X:n markkinoinnin ja viestinnän nykytilannetta. Yritys X:n toimintaa kokonaisuutena on arvioitu SWOT-analyysin avulla. Työn teoreettinen viitekehys muotoutui asiakaslähtöisen markkinoinnin ja viestinnän suunnittelemisesta ja sopivien kanavien kartoittamisesta. Pohjana tähän käytettiin pääosin alan kirjallisuutta. Aineistoa on kerätty havainnoimalla ja tutustumalla laajasti Yritys X:n toimintaan kokonaisuutena. Osana aineistoa toimi myös Yritys X:n valitulle asiakaskohderyhmälle toteutettu haastattelu, jonka tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden toiveet ja odotukset Yritys X:n asiakasviestinnältä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, sillä työllä on selkeä toimeksianto ja lopputuloksena konkreettinen tuotos eli markkinointi- ja viestintäsuunnitelma. Työ on laadittu laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää mukaillen.
Työn etenemisen myötä vahvistui käsitys siitä, että Yritys X:n markkinoinnissa ja viestinnässä kokonaisuutena on kehitettävää ja tämän eteen tehdyt toimenpiteet ovat jääneet vähäisiksi. Yritys X:lle tehty markkinointi- ja viestintäsuunnitelma on tiivis ohjenuora yrityksen markkinoinnin ja viestinnän toteuttamiseen. Se sisältää asiakaslähtöisyyden näkökulmasta muodostettuja kehitysehdotuksia ja uusia ideoita yrityksen markkinointiin ja viestintään. Suunnitelmassa annetaan Yritys X:lle keinoja hyödyntää maltillisin kustannuksin myös uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia, mikä oli työn toimeksiannon mukaisena tavoitteena.
Työssä kuvataan Yritys X:n toimintaa yritysesittelyssä, jossa tarkastellaan lisäksi Yritys X:n markkinoinnin ja viestinnän nykytilannetta. Yritys X:n toimintaa kokonaisuutena on arvioitu SWOT-analyysin avulla. Työn teoreettinen viitekehys muotoutui asiakaslähtöisen markkinoinnin ja viestinnän suunnittelemisesta ja sopivien kanavien kartoittamisesta. Pohjana tähän käytettiin pääosin alan kirjallisuutta. Aineistoa on kerätty havainnoimalla ja tutustumalla laajasti Yritys X:n toimintaan kokonaisuutena. Osana aineistoa toimi myös Yritys X:n valitulle asiakaskohderyhmälle toteutettu haastattelu, jonka tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden toiveet ja odotukset Yritys X:n asiakasviestinnältä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, sillä työllä on selkeä toimeksianto ja lopputuloksena konkreettinen tuotos eli markkinointi- ja viestintäsuunnitelma. Työ on laadittu laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää mukaillen.
Työn etenemisen myötä vahvistui käsitys siitä, että Yritys X:n markkinoinnissa ja viestinnässä kokonaisuutena on kehitettävää ja tämän eteen tehdyt toimenpiteet ovat jääneet vähäisiksi. Yritys X:lle tehty markkinointi- ja viestintäsuunnitelma on tiivis ohjenuora yrityksen markkinoinnin ja viestinnän toteuttamiseen. Se sisältää asiakaslähtöisyyden näkökulmasta muodostettuja kehitysehdotuksia ja uusia ideoita yrityksen markkinointiin ja viestintään. Suunnitelmassa annetaan Yritys X:lle keinoja hyödyntää maltillisin kustannuksin myös uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia, mikä oli työn toimeksiannon mukaisena tavoitteena.