Maailman johtavan kuvannus- ja informaatioteknologiaratkaisutuottajan myyntiedustajien palvelumyynnin palkitsemismalli vuonna 2017. Case Canon.
Saloranta, Petteri (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Saloranta, Petteri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011137
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön toimeksianto organisaationa toimii maailman johtava kuvannus- ja informaatioteknologiaratkaisujen tuottaja, Canon Oy. Laadullisin menetelmin toteutetun työn tavoitteena oli tutkia kohdeyrityksen myyntiedustajien nykyistä palvelumyynnin palkitsemismallia, ja tutkimuskyselyn pohjalta laatia kehitysehdotus kannustavammalle palkitsemismallille. Työssä tutkitaan myös tuloskortin käytännöllisyyttä kohdeyrityksessä, joka on vahvasti sidonnainen palkitsemiseen.
Johdantokappaleessa työn laatija esittelee kohdeyrityksen ja työn aiheen, jotka valmistavat lukijan tulevaan ja siihen, miten työ on rajattu aiheeseen liittyen sekä tutkimuskysymykset, joihin opinnäytetyö vastaa.
Teoriapohjassa työn laatija käsittelee työn kannalta merkityksellisiä aihekokonaisuuksia, joiden pohjalta aiheeseen perehdyttiin, tutkimuskysely ja -työ luotiin sekä työ kokonaisuudessaan koottiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, ja työ rajattiin yhdeksään kohdeyrityksen myyntiedustajaan, jotka työskentelevät Canon Business Center:in alaisuudessa. Kvalitatiivisen tutkimuksen vastausprosentti oli 77,8 %. Tutkimus kohdistettiin myyjien palvelumyynnin palkitsemismalliin ja sen kannustavuuteen, jota haluttiin kehittää entistä toimivammaksi kokonaisuudeksi. Myyjille sähköpostitse lähetetyn tutkimuksen kysymykset luotiin opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta abduktiivista menetelmää käyttäen. Siinä työn laatija perehtyi teoriaosuuteen ja lähdekirjallisuuteen ennen tutkimustyön varsinaista tekoa. Opinnäytetyö tehtiin pääosin syksyn 2016 aikana ja tutkimusosuuden toteutus painottui alkuvuodelle 2017.
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön pohjalta tehtiin analyysi, kehitysehdotus ja jatkotoimenpiteet, joita kohdeyritys voi hyödyntää jatkossa ja kehittää tulevaisuudessa Canon Business Center:in myyntiedustajia koskevaa palvelumyynnin palkitsemismallia.
Johdantokappaleessa työn laatija esittelee kohdeyrityksen ja työn aiheen, jotka valmistavat lukijan tulevaan ja siihen, miten työ on rajattu aiheeseen liittyen sekä tutkimuskysymykset, joihin opinnäytetyö vastaa.
Teoriapohjassa työn laatija käsittelee työn kannalta merkityksellisiä aihekokonaisuuksia, joiden pohjalta aiheeseen perehdyttiin, tutkimuskysely ja -työ luotiin sekä työ kokonaisuudessaan koottiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, ja työ rajattiin yhdeksään kohdeyrityksen myyntiedustajaan, jotka työskentelevät Canon Business Center:in alaisuudessa. Kvalitatiivisen tutkimuksen vastausprosentti oli 77,8 %. Tutkimus kohdistettiin myyjien palvelumyynnin palkitsemismalliin ja sen kannustavuuteen, jota haluttiin kehittää entistä toimivammaksi kokonaisuudeksi. Myyjille sähköpostitse lähetetyn tutkimuksen kysymykset luotiin opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta abduktiivista menetelmää käyttäen. Siinä työn laatija perehtyi teoriaosuuteen ja lähdekirjallisuuteen ennen tutkimustyön varsinaista tekoa. Opinnäytetyö tehtiin pääosin syksyn 2016 aikana ja tutkimusosuuden toteutus painottui alkuvuodelle 2017.
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön pohjalta tehtiin analyysi, kehitysehdotus ja jatkotoimenpiteet, joita kohdeyritys voi hyödyntää jatkossa ja kehittää tulevaisuudessa Canon Business Center:in myyntiedustajia koskevaa palvelumyynnin palkitsemismallia.