Asiakaspohjainen käyttöliittymä yritykselle : Case: Lahden ATK Klinikka
Halmejärvi, Anu (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011212
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa asiakastietokanta sekä web-pohjainen käyttöliittymä Lahden ATK Klinikalle. Lahden ATK Klinikka voisi näin tallettaa asiakkaiden sekä heidän laitteidensa tiedot palvelimelle, mikä helpottaa työntekijöiden työtä ja minimoi mahdollisia riskejä tietojen katoamiselle.
Tietokanta suunniteltiin ensin relaatiokaavioiden avulla sekä tämän jälkeen toteutettiin MySQLi:llä erillisessä HeidiSQL-ohjelmassa. Web-käyttöliittymän suunnittelussa käytettiin apuna rautalankamalleja, jotka tehtiin Pencil Project –ohjelmassa. Ohjelmointi tapahtui Sublime Text 2 -editorissa käyttäen Laravel PHP -kehystyöalustaa.
Projektissa vältyttiin suurilta ongelmilta. Laravelin opettelu vei aikaa projektin aloittamiselta, minkä takia se ei valmistunut niin nopeasti kuin oli ajateltu. Projektia tehtiin koulun ohella, mikä vaikutti myös aikataulusta viivästymiseen. Suurin ongelma oli palvelimen kanssa, koska se lopetti ajoittain toimintansa. Palvelin oli yrityksen työntekijän vastuualueella.
Ohjelmaa testattiin yrityksen työntekijöillä. Tämän ansiosta käyttöliittymästä tuli toimiva sekä helppokäyttöinen kokonaisuus. Lopputulos oli yritykselle mieleinen.
Tietokanta suunniteltiin ensin relaatiokaavioiden avulla sekä tämän jälkeen toteutettiin MySQLi:llä erillisessä HeidiSQL-ohjelmassa. Web-käyttöliittymän suunnittelussa käytettiin apuna rautalankamalleja, jotka tehtiin Pencil Project –ohjelmassa. Ohjelmointi tapahtui Sublime Text 2 -editorissa käyttäen Laravel PHP -kehystyöalustaa.
Projektissa vältyttiin suurilta ongelmilta. Laravelin opettelu vei aikaa projektin aloittamiselta, minkä takia se ei valmistunut niin nopeasti kuin oli ajateltu. Projektia tehtiin koulun ohella, mikä vaikutti myös aikataulusta viivästymiseen. Suurin ongelma oli palvelimen kanssa, koska se lopetti ajoittain toimintansa. Palvelin oli yrityksen työntekijän vastuualueella.
Ohjelmaa testattiin yrityksen työntekijöillä. Tämän ansiosta käyttöliittymästä tuli toimiva sekä helppokäyttöinen kokonaisuus. Lopputulos oli yritykselle mieleinen.