Piirrosanimaatioelokuvan värimaailma : värien käyttö elokuvassa Prinsessa Kaguyan Taru
Raasakka, Mirka (2017)
Raasakka, Mirka
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011171
Tiivistelmä
Kirjallisessa opinnäytetyössä tarkastelen värien käyttöä Isao Takahatan ohjaaman piirrosanimaatioelokuvan Prinsessa Kaguyan Taru (2013) kautta. Miten ja miksi tietynlaiset värit on valittu, miten ne on toteutettu, ja kuinka värit vaikuttavat elokuvan tarinankerronnassa?
Tarkoituksena on oppia uutta värien käytöstä. Opittua voin mahdollisesti hyödyntää myös omien teoksieni värivalinnoissa. Värien kautta haluan myös löytää uusia ulottuvuuksia rakastamastani elokuvasta.
Opinnäytetyöni alkaa esittelevällä johdantoluvulla. Tämän jälkeen keskityn toisessa luvussa värien valinnan vaiheeseen. Aluksi tarkastelen elokuvan tekovaihetta värien osalta. Tärkeimpänä lähteenä dokumentti Isao Takahata and His Tale of The Princess Kaguya (2015). Elokuvan taustat on toteutettu vesivärein, ja hahmojen väritykset tietokoneella. Epätäydellisyyden tavoittelu, vesivärien käyttö, kokeilemalla lopputuloksen löytäminen, sekä väripaletin puuttuminen korostuivat tärkeimmiksi väreihin liittyviksi seikoiksi tekoprosessin ajalta. Värien päättämiselle oli annettu paljon aikaa ja painoarvoa.
Dokumentin ja tekovaiheen jälkeen spekuloin, minkälaiset asiat ovat voineet vaikuttaa värien valintaan. Perustelen luonnon yhdeksi tärkeimmistä vaikuttimista, elokuvan väreillä on realistinen pohja. Elokuva myös perustuu Japanin Heian-kauden aikaiseen kansansatuun. Esimerkkien kautta toteankin elokuvan värimaailman pohjautuvan osittain Heian-kauteen ja Japanin kulttuuriin.
Kolmannessa luvussa keskityn värien vaikutuksiin. Käyn esimerkkien kautta läpi, kuinka värejä on käytetty elokuvassa kuljettamaan tarinaa, tehostamaan tapahtumia, välittämään tunnetta, sekä luomaan syvällisiä mielleyhtymiä. Väriä on myös käytetty kuljettamaan aikaa ja tehostamaan hahmojen tunnetiloja. Loppujakson analysointi osoitti itselleni sen, kuinka merkittävästi värit voivat vaikuttaa tunteen välittämisessä katsojalle.
Värivalinnoilla on elokuvassa suuri merkitys. Viesti ei välttämättä olisi aina välittynyt ilman värien viisasta käyttöä. Elokuvan tutkimisen johdosta, tulen kiinnittämään enemmän huomiota väreihin tulevaisuudessa, sekä katsojana, että tekijänä.
Tarkoituksena on oppia uutta värien käytöstä. Opittua voin mahdollisesti hyödyntää myös omien teoksieni värivalinnoissa. Värien kautta haluan myös löytää uusia ulottuvuuksia rakastamastani elokuvasta.
Opinnäytetyöni alkaa esittelevällä johdantoluvulla. Tämän jälkeen keskityn toisessa luvussa värien valinnan vaiheeseen. Aluksi tarkastelen elokuvan tekovaihetta värien osalta. Tärkeimpänä lähteenä dokumentti Isao Takahata and His Tale of The Princess Kaguya (2015). Elokuvan taustat on toteutettu vesivärein, ja hahmojen väritykset tietokoneella. Epätäydellisyyden tavoittelu, vesivärien käyttö, kokeilemalla lopputuloksen löytäminen, sekä väripaletin puuttuminen korostuivat tärkeimmiksi väreihin liittyviksi seikoiksi tekoprosessin ajalta. Värien päättämiselle oli annettu paljon aikaa ja painoarvoa.
Dokumentin ja tekovaiheen jälkeen spekuloin, minkälaiset asiat ovat voineet vaikuttaa värien valintaan. Perustelen luonnon yhdeksi tärkeimmistä vaikuttimista, elokuvan väreillä on realistinen pohja. Elokuva myös perustuu Japanin Heian-kauden aikaiseen kansansatuun. Esimerkkien kautta toteankin elokuvan värimaailman pohjautuvan osittain Heian-kauteen ja Japanin kulttuuriin.
Kolmannessa luvussa keskityn värien vaikutuksiin. Käyn esimerkkien kautta läpi, kuinka värejä on käytetty elokuvassa kuljettamaan tarinaa, tehostamaan tapahtumia, välittämään tunnetta, sekä luomaan syvällisiä mielleyhtymiä. Väriä on myös käytetty kuljettamaan aikaa ja tehostamaan hahmojen tunnetiloja. Loppujakson analysointi osoitti itselleni sen, kuinka merkittävästi värit voivat vaikuttaa tunteen välittämisessä katsojalle.
Värivalinnoilla on elokuvassa suuri merkitys. Viesti ei välttämättä olisi aina välittynyt ilman värien viisasta käyttöä. Elokuvan tutkimisen johdosta, tulen kiinnittämään enemmän huomiota väreihin tulevaisuudessa, sekä katsojana, että tekijänä.