Lapsen diabetes: simulaatio-opetusta Laurean hoitotyön opiskelijoille
Saljanka, Neeta; Herranen, Oona; Tuominen, Laura (2017)
Saljanka, Neeta
Herranen, Oona
Tuominen, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910909
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kaksi simulaatiota tyypin 1 diabeteksesta Laurean hoitotyön opiskelijoille osana perhehoitotyön työpajoja. Tavoitteena oli kehittää hoitotyön opetusta Laurea-ammattikorkeakoulussa. Simulaatioharjoitteiden tavoitteena oli, että hoitotyön opiskelijat syventäisivät osaamistaan lapsen diabeteksesta. Opinnäytetyö tehtiin Laurea-ammattikorkeakoululle.
Teoreettinen viitekehys koostui tyypin 1 diabeteksesta ja sen hoidosta, ohjaamisesta hoitotyössä, perhehoitotyöstä, ja simulaatio-oppimisesta. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tuotoksena oli kaksi simulaatioharjoitetta Laurea Otaniemen hoitotyön opiskelijoille. Simulaatiot järjestettiin kahtena päivänä. Ensimmäinen simulaatioharjoite koostui insuliinin pistämisestä, insuliinimäärien arvioinnista ja hiilihydraattien laskemisesta. Toinen harjoite koostui perheen tukemisesta ja hoitotyön ohjaamisesta.
Ensimmäisen simulaatiopäivän jälkeen kerättiin opiskelijoilta palaute hyödyntäen opinnäytetyöntekijöiden itse luomaa palautelomaketta. Simulaatiopisteitä kehitettiin saadun palautteen pohjalta seuraavaa opetuspäivää varten. Opiskelijoilta saadun palautteen mukaan simulaatiot olivat hyödyllisiä ja syvensivät heidän osaamistaan. Tulevaisuudessa diabetekseen liittyviä simulaatioita voisi laajentaa suuremmaksi kokonaisuudeksi ja osaksi eri opintokokonaisuuksia. Esimerkiksi voitaisiin järjestää diabetes-päivä, jossa opiskelijat saisivat erilaisia harjoitteita liittyen hypoglykemian hoitoon ja ensiaputilanteisiin.
Teoreettinen viitekehys koostui tyypin 1 diabeteksesta ja sen hoidosta, ohjaamisesta hoitotyössä, perhehoitotyöstä, ja simulaatio-oppimisesta. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tuotoksena oli kaksi simulaatioharjoitetta Laurea Otaniemen hoitotyön opiskelijoille. Simulaatiot järjestettiin kahtena päivänä. Ensimmäinen simulaatioharjoite koostui insuliinin pistämisestä, insuliinimäärien arvioinnista ja hiilihydraattien laskemisesta. Toinen harjoite koostui perheen tukemisesta ja hoitotyön ohjaamisesta.
Ensimmäisen simulaatiopäivän jälkeen kerättiin opiskelijoilta palaute hyödyntäen opinnäytetyöntekijöiden itse luomaa palautelomaketta. Simulaatiopisteitä kehitettiin saadun palautteen pohjalta seuraavaa opetuspäivää varten. Opiskelijoilta saadun palautteen mukaan simulaatiot olivat hyödyllisiä ja syvensivät heidän osaamistaan. Tulevaisuudessa diabetekseen liittyviä simulaatioita voisi laajentaa suuremmaksi kokonaisuudeksi ja osaksi eri opintokokonaisuuksia. Esimerkiksi voitaisiin järjestää diabetes-päivä, jossa opiskelijat saisivat erilaisia harjoitteita liittyen hypoglykemian hoitoon ja ensiaputilanteisiin.