Strategian maastouttaminen: johtaminen, osaaminen ja vuorovaikutus : Clas Ohlson Oy
Myller, Saara (2017)
Myller, Saara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111527
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on strategian maastouttaminen Clas Ohlson –myymälöihin. Kehittämishankkeen tarkoitus on löytää niitä toimenpiteitä, joilla strategiaa maastoutetaan myymälöihin. Tarkoituksena on, että yrityksen strategia toimii myymälöiden tekemisen lähtökohtana jokapäiväisessä työssä. Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka esimiestyöstä ja johtamisesta saadaan strategiaan pohjautuva voimavara sekä kuinka henkilökunnan osaamista voidaan kehittää.
Teoreettinen viitekehys koostui Menestyksen timantin neljästä särmästä: strategia, johtaminen, vuorovaikutus ja osaaminen. Viitekehys koostui myös Demingin jatkuvan kehittämisen mallista. Kehittämishankkeen aikana haastateltiin neljän myymälän myymäläpäälliköitä sekä henkilökuntaa. Kehittämishankkeen alussa tehtiin nykytilakartoitus ja implementoinnin jälkeen tehtiin toinen haastattelukierros. Strategian maastouttamisessa käytettiin ryhmä- ja paritöitä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin, että ryhmä- ja parityöt ovat hyviä tapoja maastouttaa strategiaa. Henkilökunnan tietämys yrityksen strategiasta kasvoi. Myymälöissä keskusteltiin vuorovaikutteisesti arvoista, visiosta ja missiosta sekä toimintasuunnitelmasta. Samalla henkilökunnan osaaminen oli kehittynyt, kuten myös esimiestyö ja johtaminen olivat myymälöissä kehittyneet. Tulevaisuudessa strategia maastoutetaan toimintasuunnitelman avulla ja puhutaan prioriteeteista myymälöissä. Vuorovaikutusta lisätään henkilöstöpalavereiden, ryhmä- ja paritöiden avulla.
Teoreettinen viitekehys koostui Menestyksen timantin neljästä särmästä: strategia, johtaminen, vuorovaikutus ja osaaminen. Viitekehys koostui myös Demingin jatkuvan kehittämisen mallista. Kehittämishankkeen aikana haastateltiin neljän myymälän myymäläpäälliköitä sekä henkilökuntaa. Kehittämishankkeen alussa tehtiin nykytilakartoitus ja implementoinnin jälkeen tehtiin toinen haastattelukierros. Strategian maastouttamisessa käytettiin ryhmä- ja paritöitä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin, että ryhmä- ja parityöt ovat hyviä tapoja maastouttaa strategiaa. Henkilökunnan tietämys yrityksen strategiasta kasvoi. Myymälöissä keskusteltiin vuorovaikutteisesti arvoista, visiosta ja missiosta sekä toimintasuunnitelmasta. Samalla henkilökunnan osaaminen oli kehittynyt, kuten myös esimiestyö ja johtaminen olivat myymälöissä kehittyneet. Tulevaisuudessa strategia maastoutetaan toimintasuunnitelman avulla ja puhutaan prioriteeteista myymälöissä. Vuorovaikutusta lisätään henkilöstöpalavereiden, ryhmä- ja paritöiden avulla.